Thursday, October 16, 2008

Harga yang tak mahu turun

Sehingga kini, kerajaan BN telah menurunkan harga petrol sebanyak 40 sen sejak pertengahan tahun ini. Wow ! Di campur dengan subsidi 30 sen yang boleh dituntut di pejabat pos, jadi 70 sen. Bersyukur kita kepada Ilahi dan terima kasih kepada kerajaan BN yang prihatin, mesra rakyat dan cakna.

Saya tertarik dengan desakan YB Guan Eng yang menggesa supaya kadar tarif elektrik dikaji semula (diturunkan) sesuai dengan alasan menaikkannya dahulu. Dan semalam, desakan daripada Presiden Persatuan Perlindungan Pengguna Malaysia (PPPM) supaya harga gas memasak diturunkan juga. Ketika kerajaan BN sibuk menggesa supaya peniaga menurunkan harga barang, mungkin kerajaan terlupa atau buat-buat tak nampak dengan dua perkara asas ini.

Utusan Malaysia yang rasist melaporkan :-

KUALA LUMPUR 15 Okt. - Para peniaga perlu menurunkan harga barang berikutan penurunan harga minyak yang telah berlaku sebanyak tiga kali pada tahun ini, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Pak Lah tidak pula memberi respon kepada desakan menurunkan harga gas memasak dan tarif elektrik. Dengan hanya menurunkan harga petrol dan diesel sahaja, mereka fikir rakyat sudah diberi gula-gula, sudah lupa dengan masalah-masalah lain dan tidak lagi terbeban ?

No comments: