Tuesday, October 07, 2008

Telefon bimbit baru

Selamat Hari Raya Aidil Fitri kepada semua umat Islam. Dah mula puasa enam ? Selalunya, orang tua-tua di terengganu mula berpuasa enam seawal 2 syawal. Tahun ini saya berhari raya di Ampang dan pulang ke kampung di Terengganu pada Raya ke 2.

Beberapa hari sebelum 1 syawal, isteri saya hadiahkan saya telefon bimbit baru jenama Sony Ericsson model K530i. Ada 3G walaupun kad sim saya tiada 3G. Lengkap dengan 1GB kad memori.

Saya sebenarnya memang mahukan telefon bimbit yang baru. Tapi tak lah secanggih yang dihadiahkan. Apapun, terima kasih kepada isteri saya.

Mulanya, telefon itu dipenuhi lagu-lagu mp3 melayu yang baru dan yang tak berapa baru. Ada 2 game (1 Inggeris dan 1 Cina). Saya dah buang semua lagu mp3 tu daripada telefon saya. (sebenarnya saya pindahkan ke laptop saya). Kemudian saya ganti dengan lagu mp3 yang saya suka :).

Kemudian saya install beberapa java games yang saya perolehi di internet. Sekarang dah ada 30 games. Car racing, Football, Motor racing, Wolfenstein, Tomb Rider, Worms SWAT dan macam-macam lagi. Kalau ada yang nak salin (copy) games dengan saya, boleh juga.

Kemudian saya configure wap dan mms. Install mini opera. Saya suka dengan mini web browser ini selepas beberapa kali menggunakannya. Saya juga install solat reminder, satu lagi perisian java percuma yang saya perolehi di internet, dan gmail checker.

Saya edit photo anak dan isteri saya yang saya ambil dengan kamera nikon dan masukkan ke telefon.

Hmmm... apa lagi nak buat ye ? Rasanya semua dah ada. Saya juga dah migrate pakej Xpax ke Celcom Blue dan lanjutkan tempoh tamat kepada 2 tahun. Selalunya kredit saya tak banyak luak setiap bulan tetapi terpaksa top up juga untuk pastikan sentiasa bolah buat panggilan ke luar.

Setakat ini, saya berpuas hati dengan telefon bimbit baru saya. Selalunya, kita tak berpuas hati kerana kita lebih nampak apa yang kita tidak miliki/perolehi berbanding apa yang kita miliki/perolehi. Memang pelik, yang kita ada kita tak nampak. Yang tak ada yang kita nampak. Itulah namanya manusia.

No comments: