Tuesday, December 15, 2009

Bukan nak tahu hukum, tapi saja nak kenakan dia

Dalam sebuah wacana anjuran Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan, seorang peserta menanyakan apa hukum isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor tidak menutup aurat dijawab bekas Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Datuk Nakhaie Ahmad.

Saya cukup tak selesa dengan soalan seumpama ini. Bukan sebab yang kena itu isteri PM. Tapi kenapa soalannya hanya terhad kepada "isteri PM" ? Kenapa skopnya terlalu khusus  dan sempit ? Soalan-soalan seumpama ini selalu muncul bila orang politik bersembang. Tujuan sebenarnya bukan nak tahu hukum, tapi nak kenakan seseorang. Kenapa tak tanya apa hukum anak isteri raja kita tak tutup aurat. Sebab kita bukan nak kenakan dia kan ? Kita bukan nak cari gaduh dengan istana. Jadi diam sajalah.

Hukumnya sudah jelas. Siapapun dia, isteri PM ke, permaisuri Sultan ke, Menteri ke, isteri ulama ke, mufti sendiri pun, isteri MB Kelantan atau anak cucu dia ke, kalau dah dedah aurat dengan sengaja, dan kekal menjadi amalan seharian, berdosa lah dia. Dan orang yang bertanggungjawab secara langsung kepada si pelaku, suami atau wali atau ketua keluarga adalah orang yang no 1 dipertanggungjawabkan oleh Allah.

Budaya nak mengenakan orang ni selalu ditujukan kepada pihak yang dimusuhi atau dibenci. Macam suami isteri yang bergaduh depan pegawai agama yang cuba beri kaunseling. Suami tanya ustaz, apa hukum isteri tak layan suami di tempat tidur, malas masak dan tak pernah berhias di rumah. Isteri pula tanya, apa pula hukum suami tak bayar nafkah, tak solat dan tak pernah ajar agama kepada anak bini ?

Kedua-duanya bukan nak selesaikan masalah, tetapi hanya nak mencari salah orang. Hukum hakam yang asas macam tu, semua dah tahu namun daripada segi amalan, itu soal lain. Janji dapat dedah tembelangnya depan orang. Biar dia rasakan sikit. Siapa makan cili, dia rasa pedas.

Begitulah cara kita berdakwah. Kalau nak ajak artis bersama dalam jemaah kita, kita hentam-hentam dosa-dosa dia, kejelikan dia secara terbuka. Nanti cepatlah dia insaf. Alasannya, dia buat dosa secara terang-terangan, jadi kita pun hentam terang-terangan juga lah.

Fikir-fikirkan dan selamat berjaya dalam berdakwah.

No comments: