Thursday, December 03, 2009

PAS Selangor bermewah-mewah

Isyy. Apalah pemimpin PAS Selangor ni. Baru dapat kuasa sikit, tak dan sepenggal dah boleh tukar kereta. Tak tawaduk langsung.

Memang payah nak cari yang serupa TGNA atau TGHA. Jadi MB pun rumah kayu buruk macam tu jugak. Cat pun tak ditukar.

Tapi kalau saya ditakdirkan dapat rezeki lebih sikit, saya pun teringin juga nak pakai kereta besar macam Mercedes atau BMW. Rumah saya, bukan setakat nak bagi cantik, tapi mungkin saya beli rumah spare. Apartment ke. Tapi tak lah sampai nak buat rumah sehebat rumah Khir Toyo. Rumah kalau dah besar macam istana, jiran tetangga segan nak datang. Saudara mara pun jarang nak mari jenguk. Kita terlupa nak senyum atau pandang kat jiran pun, kita dikata sombong.

Rumah besar, kalau asyik sunyi je rasa seram pulak. Biarlah rumah sederhana je, tetapi meriah dengan saudara mara, sahabat handai, jiran tetangga pun ringan tulang menghulur bantuan bila perlu.

Pakai kereta besar apa salahnya. Orang bisnes, orang politik, mereka fikir lain. Imej perlu dijaga. Orang yang biasa susah, kalau pakai kereta besar, mereka rasa hebat dan gah. Rasa nak tunjuk kepada orang lain, aku pun mampu juga ada kereta besar. Bukan kereta besar bersusun-susun depan laman rumah. Kalau dah bersusun-susun dan tiap-tiap tahun tukar kereta, barulah tak patut.

Dulu ketika PAS baru menang di Terengganu, ada orang tegur imej TGHA. Dah jadi MB, kenalah jaga imej. Kena lebih segak, kemas dan nampak profesional. Jangan nampak kampung sangat. Syeikh Al Azhar pun lagi kan segak. Ayatullah di Iran pun boleh nampak segak dan hebat.

Lalu TGHA pun mulalah nampak bergaya sikit. Tiba-tiba ada pula yang komplen. Baru jadi MB, terus nampak smart semacam je. Nampak sangat perubahan imej TGHA ni. Dah tak serupa dulu. Macam bagus je. Macam nak bermegah-megah je. Tak nampak tawaduk macam TGNA.

Kalau dah ada rezeki lebih, biarlah dia orang nak berbelanja lebih sikit. Cuma jangan berlebihan sangat. Dan jangan lupa sumbangan kepada golongan yang susah dan sumbangan kepada parti.

Saya tumpang gembira dan bangga melihat kejayaan rakan-rakan bila mereka nampak semakin berjaya dalam bidang yang diceburi. Tak usahlah kita jadikan ia isu yang besar untuk diungkit-ungkit. Ia hanya menunjukkan betapa kita sebenarnya busuk hati dengan orang yang lebih kaya dan berjaya. Adakah mereka sudah semakin melupakan kita ? Dah tak nampak muka mereka kat masjid atau markas lagi ke ? Mereka dah tak datang gotong royong lagi ke ? Mereka dah tak beri sumbangan kepada tabung parti lagi ke ? Mereka dah tak mahu minum kopi bersama kita di warung bawah pokok ke ?

Dua-dua pihak kena muhasabah diri. Jangan sibuk cari kelemahan dan kesalahan orang je.

No comments: