Thursday, December 17, 2009

Sukan SEA tahun ni tak meriah

Berita Harian Online : 13 November 2009

MOM sokong RTM enggan bayar hak siar Sukan Sea
Oleh Lukman Salleh

MAJLIS Olimpik Malaysia (MOM) menyokong pendirian Radio Televisyen Malaysia (RTM) untuk tidak membayar yuran bagi mendapat hak penyiaran Sukan Sea XXV kepada Laos sekalipun ia bermakna peminat sukan buat pertama kalinya akan terlepas aksi secara langsung kontinjen negara di Vientiane.

Presidennya, Tunku Tan Sri Imran Tuanku Jaafar menjelaskan bahawa hak penyiaran temasya itu adalah milik Persekutuan Sukan Sea (SGF) dan langkah Laos mengenakan yuran hak penyiaran melanggar peraturan badan induk itu yang menyatakan kejohanan serantau adalah percuma semua negara anggota.

Justeru, MOM akan membangkitkan isu ini bersama tuan rumah secepat mungkin bagi meleraikan permasalahan ini serta mengelak langkah yang diambil Laos ini akan menjadi ikutan kepada negara yang menganjurkannya selepas ini.

“MOM bersetuju dengan menyokong pendirian RTM untuk tidak membayar yuran bagi mendapatkan hak penyiaran Sukan Sea XXV sekalipun bermakna peminat tidak akan dapat menyaksikan temasya ini secara langsung dari Vientiane,” kata Tunku Imran, kelmarin.

“Apa yang dilakukan Laos melanggar prinsip dan peraturan yang sudah ditetapkan SGF iaitu hak temasya ini adalah miliknya dan ia seharusnya ditawarkan kepada semua negara anggota untuk menyiarkan secara langsung tanpa dikenakan apa-apa caj untuk hak penyiaran.” katanya.

Patut lah tak meriah langsung sukan SEA tahun ni, sekurang-kurangnya di Malaysia. Pembukaan pun tak ada siaran langsung. Sorotan harian pun tak ada.

Teringat sukan SEA di Manila 1981. Saya sering mengadap TV, seronok menonton athlet negara seperti Zaiton Othman, Adnan Saidin, anak-anak Sidek beraksi. Kalau 28 tahun lepas dah boleh tengok di TV, Kenapa di tahun 2009 tak ada langsung. Lantak kau lah Laos. Ini baru pertama kali Laos jadi tuan rumah.

No comments: