Wednesday, March 03, 2010

Berduyun-duyun keluar parti

Sekarang ialah musim wakil rakyat keluar parti. Alhamdulillah, parti yang saya sokong tidak terlibat setakat ini. Tetapi sedih juga rasanya melihat betapa tergamak manusia yang berbangsa Melayu, beragama Islam sanggup mengkhianati amanah rakyat.

Yang keluar PKR pun bukan hebat-hebat mana. Semua jenis setakat cukupkan calon dalam PRU je. Yang hebat pada nama pula, bukan main demand lagi. Kalau diteliti alasan-alasan yang diberi, rasa terlalu lemah. Terserlah sikap pentingkan diri.

Dulu mereka boleh setia. Ketika itu sudah beberapa kali mereka ditolak rakyat, tetapi tetap setia. Tiba-tiba bila dipilih oleh rakyat, mereka khianat pula. Mereka boleh tempuh ujian susah, tetapi gagal bila diuji dengan kuasa.

Saya fikir, mereka bukan mahu bertanding lagi dalam pilihanraya akan datang. Mereka tentu sedar, mereka tidak mungkin akan terpilih semula sebagai calon. Kenapa perlu BN calonkan mereka sedangkan yang setia dalam BN dipinggirkan ? Tak manasabah. BN bukan kekurangan tokoh. Cuma kurang sokongan pengundi.

Mereka juga bukan akan dapat keistimewaan apa-apa dalam parti komponen BN. Dalam UMNO misalnya, sudah ada klik-klik dan puak-puak. Setakat jadi kuda tunggangan bolehlah. Itupun yang ada nama besar macam Zahrain Hashim atau Ibrahim Ali. Fairuz, siapa nak pandang. Yang kat Kedah, kat Selangor atau 2 bekas exco Perak dan timbalan speaker Perak, tak ada nilai yang besar. MP Bagan Serai pun tak ada value. Tan Tee Beng adalah nilai sikit. Dapatlah peluang bisnes dan kontrak itu ini. Tapi orang Ketua Bahagian pun nak juga. Ketua Bahagian mesti dapat lebih.

Sekarang, susah nak diramal. Tak sesuai untuk buat andaian. Kalau ada duit, semua boleh jadi.

Selepas dikocak parti PAS dan DAP, rupanya PKR juga yang disasarkan. Dalam PRU akan datang, adakah pemilih masih "berani" untuk pilih calon PKR jika tidak mahu kepada BN ? Tempat saya pun, kedua2 dun dan parlimen ditandingi calon PKR.

No comments: