Monday, March 29, 2010

Majlis syura ulama PAS

KUALA LUMPUR, 29 Mac: Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Dr Haron Din mengekalkan jawatan mereka masing-masing sebagai Mursyidul Am dan Timbalan Mursyidul Am PAS untuk tempoh lima tahun dari 2010 hingga 2015.

Mulanya, saya lebih suka jawatan Mursyidul Am diganti dengan tokoh baru. Tetapi selepas membaca alasan yang diberikan, saya faham. Dulu, ada yang kata jawatan ketua sepatutnya dipegang sampai mati. Itu sunnah rasul dan khulafa ar-rasyidin. Kecuali penyandangnya sudah hilang upaya langsung untuk terus pegang jawatan.

Cuma yang sedikit kecewa, ialah Ustaz Ahmad Awang tiada lagi dalam majlis syura. Memang PAS ada ramai tokoh dan calon berwibawa. Tetapi saya berpendapat calon dalam majlis syura biarlah ramai yang veteran daripada yang muda. Yang muda biarlah banyak dan sibuk dengan pelbagai komitmen lain. Majlis syura adalah majlis yang cukup tinggi dan disegani. Yang muda kadang2 kurang dihormati terutama oleh golongan egoist. Masing2 rasa pandai dan tinggi ilmu belaka.

Malah Ustaz Ahmad Awang wajar dipertimbangkan 2 jawatan tertinggi iaitu mursyidul am atau timbalannya.

Dalam pada itu, sifat tidak sabar blogger2 tertentu membuat spekulasi, menyebar berita yang belum muktamad, seakan cuba mengatur (mengarah) keputusan mesyuarat semakin melampau. Awal2 sudah diberitahu, mereka mahu keputusan begitu dan begini. Bayangkan kalau mereka jadi pemimpin. Mesyuarat kena ikut tempo mereka. Tentu autokratik sifatnya. Demokrasi terpimpin. Bila masa mereka ini nak sedar ? Siapa kah yang paling layak menyedarkan mereka ? Mesti ada ketua yang mereka benar2 hormat dan boleh terima nasihat.

No comments: