Wednesday, March 31, 2010

Shahidan syor permudah urusan kahwin

KUALA LUMPUR, 31 Mac — Bekas menteri besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim mengesyorkan pihak berkuasa agama setiap negeri mempermudahkan urusan berkahwin di kalangan muda-mudi bagi menangani gejala negatif seperti kes buang bayi yang makin membimbangkan.


Shahidan mungkin merujuk kpd kes seorang "pelajar pintar" berumur 15 tahun yang tak sabar2 nak kahwin dengan"boyfriend"nya, seorg penyelia restoran yg berumur 19 tahun. Bagaimanapun, keluarga perempuan itu tidak merestui.

Sebenarnya, urusan perkahwinan kini taklah susah mana. Bukankah mereka sanggup meredah lautan api asalkan dapat bersama ? Takkan tak sanggup berdepan dengan kerenah pegawai dan kakitangan di pejabat agama.

Yang menyusahkan ialah kerenah ibu bapa dan ipar duai yg mengenakan syarat yg bukan2. Ada yg saggup bergaduh ketika majlis bertunang. Kata2 spt "Kalau nak gaduh, biar gaduh sekarang, jgn masa nak kahwin baru nak menyesal" pernah saya dengar. Masalahnya, yg digaduhkan pasal yg remeh temeh, maskahwin yang rendah/tinggi, hantaran, tarikh dan benda2 yg bersifat keduniaan, glamour dan gah, status duda janda, tua sgt la (tua kalau byk harta tak apa), tak ada kelulusan, gaji kecil, tak lawa dan macam2 lg.

Hal2 keagamaan tak pula dititik beratkan, soal solat, aurat, batas2 pergaulan serta persediaan ilmu umpamanya.

Kalau nak permudahkan, saya rasa elok NGO saja yg tampil membantu. Urusan pejabat agama dah banyak yg dikritik sana-sini, nak tambah lagi hal2 yang sebenarnya ciptaan keluarga pasangan yg nak kahwin.

Bukan semua orang kaya2 dan senang lenang. Yg susah dan miskin pun nak kahwin juga. Yang tak berkelulusan pun nak kahwin juga. Keluarga dan NGO boleh membantu memberi nasihat, kaunseling, kursus, bimbingan termasuk dari segi persediaan kewangan, perancangan masa depan dan sebagainya. Bukan main terus hentam dan sindir2.

PERKASA yg dianggotai oleh pejuang melayu yg sudah kenyang mungkin boleh membantu. he..he..

No comments: