Saturday, March 27, 2010

Saya tak minat dengan Earth Hour

Bersungguh-sungguh kita layan kempen earth hour. Baguslah. Sayang juga kita kat bumi. Earth hour adalah kempen cetusan orang kafir. Tetapi saya tak berminat dengan earth hour bukan sebab ia cetusan orang kafir.

Masalah kita bukan sebab kita guna tenaga ketika kita perlukannya, tetapi kita bazirkan tenaga ketika kita tidak memerlukannya. Bukan saja tenaga malah banyak benda yang kita bazirkan.

Ketika waktu rehat sejam di pejabat, kita biarkan komputer "on" sedangkan kita boleh "sleep"kan komputer itu. Di rumah, kita pasang kipas, tv dan kemudian kita tinggalkan gitu je. Kita "download" dan biarkan skrin komputer on walhal kita boleh "off" kan skrin.

Sambil gosok gigi, kita buka paip air dan bazirkannya. Makanan kita buang setiap hari. Tak sedap la. Dah kenyang sangat la. Setiap hari, bertan-tan makanan dibuang begitu saja oleh rakyat Malaysia. Ada yang pasang lampu ketika tidur sebab dah letih sangat dan malas nak bangun tutup lampu. Tengok lah sungai2 di Malaysia. Siapa yang kotorkannya kalau bukan kita. Longkang pun tersumbat.

Saya pun ada "ter" buat semua tu. Sebab tu saya boleh sebut semula.

Yang Islam ajar tu dah sangat elok. Jangan membazir. Orang yang membazir itu saudara syaitan. Tiap-tiap hari kita membazir dan kemudian tutup lampu sejam setahun untuk selamatkan bumi. Tidakkah kita akan disoal semula di akhirat kelak ?

Gunalah lampu bila kita perlukannya. Tutuplah lampu bila tak perlukannya. Sayangilah bumi setiap hari. Dan ingatlah, semua itu adalah anugerah daripada Allah. Semua adalah milik Allah. Dan kita akan disoal kerana membazirkan harta milik Nya.

Bagaimanapun, saya hormati orang yang patuhi kempen earth hour.

No comments: