Friday, April 09, 2010

MB Kedah : Isu pegawai masjid tiada kaitan politik

Azizan mengulas kenyataan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah yang mengakui menerima aduan beberapa pegawai masjid, terdiri daripada imam, bilal dan siak bahawa mereka diberi borang M4 oleh Pejabat Agama Daerah Kota Setar untuk diisi sebagai tanda ingin bersara.

Pengarah Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik), Datuk Khairuddin Zin, kelmarin, memaklumkan semua pegawai masjid berusia lebih 60 tahun dan uzur diminta mengisi borang bersara dan wajar melepaskan jawatan bagi memberi laluan kepada pegawai masjid baru.

Saya pernah menulis pada Disember 2008 :
Imam-imam yang bacaannya sudah kurang baik, eloklah berundur secara terhormat. Menunggu kerajaan atau pihak berkuasa menggugurkan akan menimbulkan mainan politik yang tidak jujur sedangkan kita mahu solat kita dan jemaah yang dipimpin sempurna.


Di Selangor, iaitu di masjid dekat rumah saya, imam tua yang dulunya imam satu kini diberi gelaran imam rakyat. Kebetulan pula beliau adalah penyokong setia UMNO. Imam dua kini menjadi imam satu. Kebetulan pula dia seorang penyokong setia PAS. Imam rakyat masih bertugas tetapi sangat jarang. Dia juga tidak lagi menjadi khatib. Imam rakyat ini, umurnya sudah 80 lebih. Bukankah Selangor ramai imam muda yang bagus bacaannya, cergas pergerakannya, tinggi ilmunya.

Takkan jawatan imam dan pegawai masjid pun nak dibuat lantikan kekal. Orang muda lagi banyak idea.

No comments: