Tuesday, April 20, 2010

Umno ajar MIC pilih calon pemimpin

Bagi saya, pemilihan Kamalanathan sebagai calon BN adalah simbol undi tidak percaya BN kepada Timbalan Presiden MIC khasnya dan kepada Presiden MIC amnya. Jika ditakdirkan berlaku pilihanraya di Sungai Siput pula, siapa calon MIC di sana ?

Bagaimana hubungan MIC dengan BN kelak bila Palanivel mengambil alih kepimpinan MIC ? Di mana dia hendak bertanding ? Kalau penyokong BN Hulu Selangor sudah hilang percaya dengan kebolehan dan kemampuan beliau, apakah pengundi tempat lain sanggup terima pemimpin yang telah ditolak rakyat ini ?

Pemimpin pelapis dalam MIC seperti Kamalanathan dan lain2 pasti gembira kerana mereka boleh meramal, jangka hayat politik Palanivel tidak lama.
 
Untuk pengundi Hulu Selangor, mungkin mereka boleh buat 'check list', isu-isu yang sepatutnya mendapat perhatian Ahli Parlimen mereka dan nilaikan kemampuan calon yang bertanding untuk menyuarakan, membahaskan dan menyelesaikan masalah mereka.

Isu orang asli, isu masyarakat Felda, isu penduduk Bkt Sentosa, isu orang india, melayu dan cina, isu projek terbengkalai, isu pendatang asing, isu pembangunan seterusnya di Hulu Selangor, isu2 setempat yang lain, juga isu2 nasional dan isu negara. Ini semua penting kerana ini adalah calon ahli parlimen.

Juga jgn lupa, penduduk di Hulu Selangor sudah ada adun yg sepatutnya menyelesaikan isu2 setempat dan bukan mengharap kepada ahli parlimen semata2 untuk menyelesaikan masalah.

No comments: