Monday, December 05, 2011

Akujanji UMNO

Mukhriz Cadang Semua Wakil Rakyat Umno Tandatangan Surat Akujanji. Begitu tajuk sebuah laporan.

Nampaknya, UMNO dilanda rasa kurang yakin dengan ahli2nya. Saya pernah dedahkan selepas PRU2008 bahawa ada orang UMNO sendiri (suami iseri) mengaku undi PAS sebab tak puas hati dengan calon UMNO di Kedah. Pengakuan datang daripada si suami. Saya tak berapa yakin si isteri juga melakukan perkara sama. Orang lelaki selalunya lebih berani protes dalam politik. Orang perempuan apatah lagi memegang jawatan di peringkat bahagian, susah rasanya. Tetapi si suami kata, dia dan isterinya sama2 undi PAS.

Saya percaya, bukan mereka berdua sahaja tetapi mereka sudah berpakat sesama geng mereka dan kita sudah lihat hasilnya.

Saya juga percaya, mereka tidak akan ulangi lagi dalam PRU akan datang kerana mereka tentu tak sangka kerajaan UMNO kesayangan mereka boleh tergolek dog, jatuh jelebak.

Untuk PRU akan datang, saya jangka Pakatan perlu kerja kuat terutama di Kedah jika mahu pertahankan kerajaan di sana. Mungkin ramai yang atas pagar puas hati dengan kerajaan Kedah pimpinan Azizan tetapi bagi ahli UMNO, mereka pasti mahu kembalikan kuasa yang sudah terlepas. Masalah UMNO cuma tiada tokoh UMNO yang benar2 berkaliber dan berkarisma untuk diketengahkan. Mukhriz lebih sesuai di peringkat pusat.

Di Terengganu, ramai anak muda yang asal mengundi PAS dalam PRU 1999 kembali mengundi BN selepas sedih melihat saudara-mara atau ibu bapa mereka yang kuat menyokong UMNO menerima layanan buruk PAS. Mereka mana pernah merasa bagaimana buruknya layanan JKKK Umno kepada orang PAS. Yang mereka tahu, JSR PAS sungguh menganjing kepada ibu bapa mereka walaupun JKP UMNO dibaja dengan wang ehsan.

PAU UMNO beberapa hari lepas dipercayai sedikit sebanyak telah menyuntik semangat baru kepada ahli2 UMNO di Kedah. Anwar sedar dan Anwar pasti tak akan berdiam diri kerana Anwar memang bijak dalam politik. Saya rasa peluang BN untuk rampas Selangor adalah tipis tetapi Kedah perlu berhati2.

No comments: