Wednesday, December 21, 2011

Pahang gagal jana sumber hasil negeri

TEMERLOH, 21 Dis: Rakyat sepatutnya tidak terpengaruh dengan propaganda hanya BN boleh memerintah dan mengurus kerana selama ini prestasi parti itu menunjukkan sebaliknya termasuk di Pahang.

Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Hassan (gambar) berkata, ini terbukti dengan prestasi kewangan Kerajaan Negeri Pahang yang menunjukkan tidak berlaku peningkatan serta anak-anak syarikat kerajaan negeri banyak yang rugi.

........................................................

Ketika saya ke negeri Pahang pada akhir 1983, keadaan jalanraya (jalan persekutuan dan jalan negeri) sangat teruk. Berlubang di sana sini. Bila menyeberang ke sempadan Terengganu, amboi cantiknya jalan. Beza macam langit dan bumi.

Ketika itu, MB Terengganu ialah Wan Mokhtar dan MB Pahang ialah Najib Razak. Kata abang saya, Pahang miskin, Terengganu kaya.

Pahang memang negeri miskin sejak dulu sampai sekarang. Duit sebagai host casino Genting, tak membantu menjadikan ia kaya. Pahang ada Club Med di Cherating, Bukit Tinggi yang menjadi milik Vincent Tan, Genting yang menjadi milik Lim Goh Tong (dah mati), Cameron Highland, hasil balak, ladang felda yang luas dengan hasil sawit, pelabuhan dan saya rasa banyak lagi. Tapi Pahang tetap negeri yang tak banyak hasil. Kesian sungguh. BN tadbir Pahang sejak merdeka, tapi negerinya miskin. Tak berkat kot.

Dulu, akhbar pernah dedahkan konon Sultan Pahang ada kapal terbang peribadi. Masa tu ada krisis dengan raja2 pada tahun 90an.

Kalau dikata salah urus, dia marah. Kalau dipuji, pun salah. Rakyat Pahang kena muhasabah balik kerjaan pilihan mereka. Acu ubah sekali. Tengok, 5 tahun apa PR boleh buat. 5 tahun tak cukup, tambah lagi 5 tahun. Lepas tu boleh muhasabah balik.

No comments: