Tuesday, February 24, 2015

Kerajaan perpaduan demi hudud ? Oh... tidak....

Ustaz Roslan Ismail, bekas Adun Bukit Besi Terengganu membayangkan andai dia menjadi Presiden Pas, dia akan berusaha menjalinkan kerja sama dengan Umno agar hudud dapat dilaksanakan di Kelantan.

Saya anggap idea itu sekadar mimpi atau khayalan Ustaz Roslan sahaja. Logiknya terlalu mudah, tanpa mengambil kira realiti politik Malaysia. Seolah2 BN itu milik Umno. Seolah2 Umno itu begitu berani. Hakikatnya, tentangan sekutu Umno dalam BN adalah lebih dahsyat daripada tentangan Dap dalam PR. Mujur naib presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man cepat mengeluarkan pandangan yang lebih dilihat sebagai pandangan rasmi parti dan bukan pandangan peribadi.

Bukan seorang; presiden Umno yang sudah memberi jaminan hudud tidak akan diaksanakan di Malaysia. Sejak presiden yang pertama hingga presiden hari ini, jaminan itu masih berulang2. Bahkan ada yang mengeluarkan surat (ada hitam putihnya) yang mengugut kerajaan Kelantan agar tidak melaksanakannya. Surat inilah menjadi bukti jelas bagi almarhum Nik Aziz bahawa mereka menentang (perlaksanaan syariat) Islam.

Mufti Perlis pula mengalu2kan kerja sama politik Pas-Umno. Sekurang2nya, ada juga persamaan idea antara mufti Perlis ini dengan mufti Perak. Kedua2nya menyokong idea kerja sama itu.

Tetapi mereka bukan orang politik. Idea mereka cantik dari sudut agamanya tetapi bila hendak dipraktiskan dalam realiti politik, ia bukan sahaja tidak akan menjadi. Sekutu politik yang didominasi orang kafir akan secara terbuka bersatu suara menentangnya. Malah banyak muslihat politik akan terdedah.

Lihat sahaja di Selangor, beriya nak bawa ususl hukum hudud di Dun tetapi ditarik balik walaupun diluluskan untuk dibahas oleh Speaker. Auta dan sandiwara itu terserlah dan mereka selamba sahaja.

Umno sangat takut hubungannya dengan sekutu dalam BN hancur. Pas pula tidak takut hubungan dengan sekutu dalam PR hancur demi menjaga hubungan dengan Allah. Itu lah bezanya Pas dengan Umno.

Hanya sebahagian kecil sahaja yang menolak hudud sebab mereka tidak faham dengan keindahan syari'ah Islam atau kurang keyakinan terhadap Islam. Kebanyakan mereka menolaknya kerana memang mereka kufur. Seratus kali taklimat pun, mereka tetap menolaknya kerana mereka kufur. Seratus tahun lagi pun, mereka akan beri berbagai2 alasan.

Tak perlu terlalu bersangka baik dengan mereka, kononnya mereka tidak Islam kerana mereka tidak faham Islam. Islam adalah agama nasihat. Islam adalah agama damai. Islam bukan disyi'arkan melalui kaedah perang, tidak juga debat. Kaedah rasulullah s.a.w. ialah menyampaikan. Hidayah adalah daripada Allah.

Perang hanya diizinkan dalam keadaan kita tiada pilihan lagi, ditindas dan dizalimi hingga kehidupan kita dan keluarga terancam. Debat juga dilarang oleh rasulullah s.a.w. tetapi masih juga diizinkan demi menjaga agama agar tidak diperlecehkan musuh. Tugas kita ialah menyampaikan, dan teruskan menyampaikan.

Saya percaya, sebagai orang politik yang berpengalaman, Hadi Awang tidak akan mengadakan kerja sama politik dengan Umno. Kerja sama antara kerajaan dengan kerajaan, itu lain. Jika Umno benar2 ikhlas, buktikan melalui Kelantan dan Terengganu. Kedua2nya sudah ada undang2 hudud dan qisas. Hanya peringkat perlaksanaan sahaja kerana batas bidang kuasa. Beranikah Umno memberi laluan kepada kedua2 kerajaan negeri ini melaksanakannya ?

Saya tertarik dengan idea konsensus nasional oleh Anwar Ibrahim. Pun begitu, ia juga banyak tentangan terutama daripada dalam BN itu sendiri. Ituah relaiti politik Malaysia. Masing2 mahu menjaga kepentingan duniawi masing2. Bila dilihat merugikan atau boleh mengancam peluang masing2, rakyat tidak didahulukan pun. Yang ada hanya slogan sahaja.

No comments: