Wednesday, May 27, 2009

Curang

KUALA LUMPUR: Tiada persefahaman, suami curang atau isteri enggan dimadukan serta campur tangan mentua dan ipar duai adalah antara punca utama menyebabkan pasangan suami isteri di negara ini bercerai.

Berdasarkan kajian Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) 2004, 42.3 peratus kes perceraian berlaku disebabkan tiada persefahaman, curang atau enggan dimadukan (12 peratus), tidak bertanggungjawab (11.5 peratus) dan campur tangan mentua atau ipar duai (8.8 peratus).

............................................

Patutlah dalam radio pagi ini, baik IKIM.FM mahupun HOT.FM bercerita pasal topik curang.

Lalu saya menggoogle definisi curang. Mengikut kamus Dewan, curang bermaksud 'tidak jujur, tidak lurus (tulus) hati.'
Dalam konteks hubungan suami isteri, curang adalah 'tidak setia (khianat) pada suami (isteri, tunang dan sebagainya) dengan menjalin hubungan cinta dan sebagainya dengan orang lain.'

Dalam forum-forum internet pula, bermacam-macam definisi diberi.

"once kite ade perasaan terhadap org lain selain suami@wife kite / bf@gf kite ...tu dh kire curang la tu...".


Mak ai. Baru perasaan sorang-sorang macam tu dah kira curang ?

Curang bermaksud menjalinkan hubungan sulit (rasa cinta,kasih) tanpa pengetahuan pasangan masing2.


Hmmm... Maknanya yang kahwin secara senyap-senyap tu curang juga lah. Walaupun halal dari sudut syariah ?

Bagi aku curang bila kita kata sayang kat A, di masa yg sama kita pon kata benda yg sama utk B.


Kalau dah kahwin lebih dari satu, memanglah semua kena ucapkan sayang. Takkan itupun dikira curang ?

Bagi saya curang tu ialah...dah ada seseorang yg istimewa tapi menjalinkan hubungan yg istimewa ngan seseorg..means that ada dua atau lebih boyfren pada masa yg sama

bagi saya kalo setakat berkawan..itu bukan curang...tapi kalo bagi sms i love u tanpa niat lebih dari kawan (gurauan) myb takpa bagi sesetengah org

apa2pun semuanya terpulang kepada niat masing2


Curang bila kita buat kontek yang melengkaui lebih dari biasa dengan seseorang selain dari yang ada. Kontek tu samada fizikali, emosi, elektronikali, seksuali, dll.


Curang adalah menduakan pasangan...


... dan macam-macam lagi.

.............................................................

Bila sepasang manusia berkahwin, kita menambah hubungan (dengan jalan syr'ie) dengan seorang lagi manusia. Dalam masa yang sama, hubungan kita dengan Allah adalah tetap. Kita wajib menjaga kedua-dua hubungan itu.

Jika suami berkahwin lain, dengan jalan syar'ie, itu bukan curang. Rasulullah pun kahwin lain juga. Masalah bila tanggung jawab kepada salah seorang isteri diabaikan, itu curang dengan Allah dan curang dengan isteri. Jika suami menjalin hubungan dengan orang lain, sama ada kekasih atau berzina dengan pelacur (bukan sebab cinta), itu juga curang.

Bagi isteri pula, jika dia ada hubungan dengan lelaki lain (secara tidak syar'ie), walaupun tidak sampai tahap zina, itu sudah curang kerana dia tidak menjaga kehormatan diri. Apatah lagi dia melayani lelaki lain kerana melayani perasaan sukanya kepada lelaki lain. Kalau urusan kerja (tanpa perasaan sayang), tak mengapalah. Yang penting, hubungan/tanggungjawab dengan suami itu terpelihara. Kalau suaminya dayus dan membiarkan isteri berhubungan dengan lelaki lain, ia tetap curang kerana ia tidak syar'ie.

Jadi pokoknya ialah syariat, iaitu hubungan dengan Allah. Dan kedua ialah hak (kewajipan) dan tanggungjawab kepada pasangan. Bagi yang belum berkahwin, tetap ada tanggungjawab kepada tunang dan tanggung jawab kepada ibu bapa.

2 comments:

Anonymous said...

kalau tunang kita mmg syg,,cinta sepenuh hati kat kite,tp die just boring2,,knl ngn pompuan len,,,sj kata syg2,,,,jeles2 konon,,,,,ckp,,nak dtg risik lah kt pompuan 2,,2 curang jg ker??tp die xnk lepaskn kn kite,,,sng kata die just main2 je, sj nakal2,,,bukn curang kn namenye??wlupun pompuan 2 ckp tunang kite mcm serius je syg die,,,tp tunang ckp sebaliknye,,just sj2,,

Yanaam said...

Byk kes, syg bermula dgn main2 je. Dlm hati sebnrnya try your luck. Bila cinta main2 berbalas, hati mula berfikir byk kali. Mula buat perbandingan, mana lebih baik.

Hati dan perasaan perempuan bukan utk dipermain2kan oleh lelaki.

**p/s : saya pun pernah kata syg main2 kat perempuan ketika sy sudah berkahwin. Skali je dan perempuan tu kawan isteri saya juga. Itu dulu, cerita lama. ekekekee...