Saturday, May 16, 2009

PR dan BN sama sama penakut

Walaupun BN menafikan ia takut berdepan dengan pilihanraya di Perak, itu lah hakikat sebenarnya. Semua orang nampak jelas. BN mahu undi tidak percaya di DUN. Dulu tak nak buat. Sebelum lantik MB Zambri. Tu lah. Gelojoh sangat nak berkuasa.

PR pula takut nak berdepan dengan undi tak percaya di DUN. PR mahu pilihan raya sebab PR yakin, keputusannya akan berpihak kepadanya. Awal-awal lagi, speaker dah tolak usul, gantung Zambri dan exco haramnya. Itu semua taktik untuk mengelak undi tak percaya di DUN.

Tapi, speaker tolak usul undi tak percaya juga berlaku di Parlimen dan DUN Melaka. Jadi, apa lagi opsyen yang ada.

Hanya ada 2 opsyen yang saya nampak.

1. Undi tak percaya di DUN
2. Bubar DUN.

Pilihan 1, menguntungkan BN, sebab tu BN mahu yang ini.
Pilihan 2, memberi kelebihan kepada PR, sebab itu PR mahu yang ini.

Pilihan 1, memerlukan jiwa yang besar sekali gus memberi tekanan kepada MB Nizar dan speaker Siva.
Pilihan 2, memberi tekanan kepada Sultan. Nampak seolah-olah PR memaksa Sultan membubarkan DUN. Sultan tak suka buat keputusan seperti terpaksa. Sultan pantang dipaksa. Hanya Mahathir saja yang ada keistimewaan untuk memujuk (baca memaksa) Sultan dan Raja-raja. (Dan jangan pula lupa kepada kuasa Allah)

Maaf lah, saya memilih pilihan 1. Memang saya sayangkan kerajaan PR. Benci dengan BN. Tetapi pilihan 1 juga mengikut undang-undang. Dan kita tak perlu mengharap keputusan Sultan tetapi keputusan kita sendiri. Saya yakin, rakyat tetap menyebelahi kita dan akan terharu atas "kezuhudan" kita. Rakyat akan terus memuji-muji MB Nizar walaupun kalah dalam undi tak percaya di DUN.

Dan rakyat akan terus meluat dengan BN, walau apa cara BN untuk mengambil hati rakyat. Bila hati sudah terluka, parutnya sukar dihilangkan.

Wallahu a'lam.

No comments: