Tuesday, May 12, 2009

Kerajaan Minoriti di Perak

Walaupun Nizar kembali ke jawatan MB selepas dirampas selama 96 hari, kerajaan Pakatan di Perak tidak sama dengan kerajaan Pakatan sebelum ini. Kerajaan hari ini sah adalah kerajaan minoriti. Kerajaan yang pada hakikatnya berkuasa tetapi lemah dan boleh tumbang sedikit masa lagi.

UMNO dan BN sememangnya mahu elakkan DUN dibubar. Sebenarnya, saya rasa UMNO dan BN sedang kekeringan wang. Sedangkan pilihanraya kecil pun BN berbelanja besar, inikan pula pilihanraya negeri. Hutang PRU lepas pun tak habis bayar lagi. Banyak UMNO negeri kehabisan wang. Semua terpaksa mangharap UMNO pusat.

Bolehkah BN menang tanpa berbelanja besar dalam pilihanraya ? Bolehkah petugas-petugas BN bekerja dengan sukarela, tanpa "claim", tanpa upah ? Peluang menang dilihat tidak berpihak kepada BN.

Walaupun Najib (BN), Anwar (PKR), Kit Siang (DAP) dan Husam (PAS) nampak sepakat mahu menyelesaikan krisis di Perak, tiada tindakan dilihat menjurus ke arah itu. Semua pakai air liur je. Dari segi tindakan, masing-masing masih keras keng.

DUN bubar memang satu jalan penyelesaian yang baik. Kes mahkamah akan berterusan dan berpanjangan, dan dalam masa yang sama, akan bertambah lagi berbagai kekeliruan dan kes-kes baru yang dicipta oleh orang-orang politik ini. Ini hanya akan menambah parahkan lagi keadaan. Namun mengharapkan ehsan restu daripada istana bukanlah mudah. Sama-samalah kita berdoa semoga Allah jelmakan satu penyelesaian yang boleh diterima ramai, negeri Perak diberkati dan dipelihara keamanannya dan kerajaan negerinya dapat berkhidmat dengan tenang tanpa gangguan yang tidak sepatutnya.

No comments: