Friday, August 14, 2009

Kejap lawan, kejap kawan

Saya pun keliru bila mereka bergaduh. Betul ke mereka bergaduh ? Atau sekadar helah politik semata-mata. Kemudian mereka berdamai. Betul ke mereka berdamai ? Atau sekadar helah politik semata-mata.
Tiba-tiba UMNO sokong usaha PAS mengawal penjualan arak. Betul ke mereka sokong ? Atau helah politik sahaja ?
Bila kerajaan Kedah tutup pusat sembelihan babi, UMNO sokong. DAP yang bantah. Betul ke mereka sokong/bantah ? Atau semuanya sandiwara sahaja.

Kita kena hati-hati dengan orang politik. Mana mungkin mereka ketepikan kepentingan politik mereka. Yang selama ini bersama-sama minum arak tiba-tiba jadi anti arak pula. Yang sebelum ini sama-sama rancang ladang babi, tiba-tiba jadi anti ternakan babi pula. Yang dulu bukan main keras lantang berceramah di kampung-kampung "Walau karihal kaafiruun" (walaupun dibenci oleh orang-orang kafir), sekarang dah jadi lembut pulak.

Itulah realiti sebenarnya. Bukan mudah mengawal nafsu rakyat melalui undang-undang. Kita sangka, dengan adanya kuasa, mudahlah kita mengawalnya. Nak kawal nafsu orang Islam pun payah, inikan pula nak kawal masyarakat berbilang kaum.

Tetapi kalau dinilai usaha PAS melalui PR di Selangor berbanding yang sudah dibuat oleh UMNO melalui BN dulu, Saya beri markah 50% sahaja kepada PAS. Untuk UMNO pula, tak sampai 40%. Ini kerana UMNO sudah memerintah lebih 50 tahun tetapi perkembangan Islam semakin menguncup pula. Harap bina masjid lawa-lawa je. Dari segi penghayatan semakin mengecewakan. Apatah lagi nak menerangkan Islam kepada rakan-rakan BN, langsung tak tercapai.

Kompnen BN seperti langsung tak faham bagaimana tuntutan syariah Islam. Mungkin sebab UMNO sendiri pun tak faham. Biro agama dalam UMNO seperti tak berperanan langsung kecuali untuk menjawab serangan PAS sahaja. Nak kembangkan Islam dalam UMNO dan BN, jangan harap.

Untuk PAS pula, kalau dulu DAP sangat pantang dengan Islam, hari ni nampak lain sikit. Walaupun masih ada saki baki karat macam dulu, tapi lebih bersedia untuk berbincang dan bertenang. Soal ikhlas atau tidak, itu hanya Allah yang tahu. Tugas kita ialah sebarkan, sampaikan, usahakan; secara berhikmah. Mungkin setahun, mungkin sedekad, mungkin berkurun, tapi progress mesti ada. Bukan makin mengecut.

Dari segi ekonomi dan pembangunan pula, susah nak dinilai kerana terlalu baru. Tambah pula ekonomi negara sendiri pun masih tercungap-cungap.

................................................................

Saya tertanya-tanya, kenapa kerajaan persekutuan susuah sangat nak beri royalti petrolium kepada Kelantan ? Adakah kerana kerajaan Kelantan Kerajaan Melayu Islam ? Barangkali kalau yang kena ialah Pulau Pinang, orang Cina dan India satu Malaysia bersatu membantah kerajaan persekutuan. Mesti Najib dan BN kecut perut. MCA, Gerakan dan PPP mesti tidak berdiam diri walau pun yang memerintah ialah DAP. Tapi sebab Kelantan itu negeri Melayu, negeri Islam, yang diperintah oleh PAS, maka UMNO lah yang menerajui usaha menyekat royalti kepada Kelantan seperti mana yang pernah berlaku kepada Terengganu.

No comments: