Wednesday, August 19, 2009

Masuk syurga

Dalam berita TV malam tadi, dilaporkan, Nik Aziz mempertahankan kenyataannya sebelum ini bahawan ahli UMNO tidak akan masuk syurga.

Dalam surat khabar hari ini, Nik Aziz menafikan laporan yang memetik kenyataan beliau sebelum ini kononnya ahli UMNO tidak akan masuk syurga.

Semalam, siar berita besar-besar, tentang kenyataan Nik Aziz kata ahli UMNO tak layak masuk syurga. Lepas tu manipulasi cukup-cukup berita tu. Sensasikan dan sebarkan seluas-luasnya. Minta alim ulama dan cendekiawan agama komen dan ulas, kondem dan sinis. Lepas pilihanraya nanti, minta maaf semula. Tarik balik laporan. Tajuk kecil pun jadilah untuk minta maaf.

Begitulah media kita hari ini. Dan kita masih mahu mengeluarkan wang untuk membeli, membaca dan percaya laporan yang kita tahu lebih banyak menipu itu.

Dan kita gagal mengambil secara positif isi kenyataan Nik Aziz. Beliau mahu kita bermuhasabah diri, setiap apa yang kita buat di dunia ini dicatat oleh malaikat di kiri dan kanan kita, akan menjadi modal untuk ditimbang di akhirat kelak yang kesudahannya syurga dan neraka. Tidak kiralah PAS atau UMNO, yang penting, Islam perlu diterapkan dalam kehidupan kita, bersebati bersama-sama amal, pemikiran dan perbuatan kita.

No comments: