Sunday, September 06, 2009

Bagan Pinang la pulak

Mengikut tilikan atas kertas, BN boleh kekalkan kemenangan di Bagan Pinang. Dengan undi Pos 5000 undi, ia menjadi kelebihan kepada BN untuk menang.

Tetapi, congakan yang agak selesa juga boleh membawa padah kepada BN. Tradisi UMNO, bila yakin menang, ramailah bercita-cita untuk menjadi wakil rakyat. Bukan perkara pelik, yang tidak tercalon akan sabotaj. Dalam iklim politik semasa, sabotaj pasti menjejaskan peluang UMNO/BN untuk menang, walaupun di kubu BN.

Masalah dalam MCA juga menyumbang masalah kepada BN. Penyokong Soi Lek berpeluang untuk mengajar Tee Keat dengan memalukan MCA di peti undi cina untuk BN. Apa nak takut, kerajaan negeri masih BN. Cina Permatang Pasir tak teragak-agak pun untuk beri undi kepada PAS. Jui Meng pun berkempen untuk calon PR.

Pertandingan dalam MIC juga akan memeningkan kepala BN. Teluk Kemang adalah kawasan Sothinathan, calon Timbalan Presiden MIC yang tidak mendapat restu Presiden MIC. Presiden MIC sudah berkempen ke hulu ke hilir, tak mahu Sothinathan. Bagaimana Presiden MIC dan Timbalannya mahu turun ke Bagan Pinang untuk berkempen habis-habisan kepada kaum India di situ untuk membantu BN ?

Sudahlah isu kepala lembu Selangor belum selesai lagi, pengundi India di Bagan Pinang yang merupakan 22% jumlah undi pasti akan dapat menonton bagaimana brutalnya dialog kerajaan Selangor dengan penduduk Sekyen 23 Shah Alam. Tak nampak nak berdialog, tapi nampak nak tunjuk samseng dan nak buat kecoh.

Ketika Adun Bagan Pinang dikebumikan, bulan sedang menambang penuh. Ia kebetulan berlaku pada 15 Ramadhan. Ia sedikit sebanyak pasti menaikkan semangat PAS, DAP dan PKR untuk bekerja keras, walaupun undi pos pasti mendukacitakan. Adakah bulan akan menganbang penuh di Bagan Pinang selepas raya ?

Insya Allah.

No comments: