Monday, September 28, 2009

PAS Selangor bikin gempak lagi

Bukan mudah bekerja sebagai pegawai kanan kerajaan. Apatah lagi bila terpaksa melayani kerenah pemimpin politik serta konco-konco yang bergayutan di sekeliling sang pemimpin. Pemimpin disini mungkin bertaraf menteri, exco, ahli parlimen atau adun, malah ketua bahagian parti juga.

Saya letakkan mereka (pegawai kerajaan) dalam 4 golongan.

1. Golongan yang memang kerjanya membodek dan mengampu pemimpin. Mereka tak sabar-sabar dan amat bersegera menyokong atau melaksanakan idea dan kemahuan pemimpin.

2. Golongan yang sokong parti yang membentuk kerajaan tetapi kadang-kadang benci dengan salah guna kuasa sang pemimpin. Mereka tersepit dan terpaksa melayani kerenah pemimpin dan kroni-kroninya. Sesekali mereka melawan cakap pemimpin.

3. Golongan yang tidak sokong parti yang membentuk kerajaan dan mereka juga benci dengan salah guna kuasa sang pemimpin tetapi seperti juga golongan 2, terpaksa melayani kerenah pemimpin. Mereka kadang-kadang buntu bagai mana mahu menanganinya.

4. Golongan yang berani menanggung risiko, sanggup bertindak sendiri sekalipun bertentangan dengan kehendak pemimpin. Golongan ini tidak ramai. Mereka sering tersisih sejak awal-awal lagi. Mereka akan diperlakukan seperti bola, ditendang ke sana sini.

Saya faham masalah yang dihadapi oleh pegawai-pegawai kerajaan yang disoal siasat oleh SELCAT. Mereka mungkin salah satu daripada 4 golongan di atas. Sebab itu, saya sendiri rasa kurang selesa dengan cara siasatan SELCAT terhadap mereka. SELCAT perlu menilai semula cara yang digunakan sekarang.

Tetapi ini bukan bermakna saya menyokong penuh tindakan Hassan Ali. Hassan kini berada dalam kerajaan, kenapa perlu bercakap seperti pembangkang ? Ini bukan kali pertama PAS Selangor buat gempak. Kalau sebelum ini saya tidak mahu bersetuju dengan dakwaan Hassan Ali cuba meraih populariti, kali ini saya nampak, memang betullah Hassan Ali ni.

Kalau Hassan Ali dan PAS yang menerajui kerajaan Selangor, adakah PAS gembira dan akan bersikap terbuka dengan kritikan rakan dalam kerajaan secara terbuka, melalui media massa ? Saya tak fikir begitu. Sebab PAS kadang kala hanya pandai menegur orang tetapi bila terkena batang hidung sendiri, cuba berdolak-dalik juga.

No comments: