Tuesday, September 15, 2009

Selipar untuk Mahathir

Memang sungguh kurang ajar bila seorang wakil MIC memberi cadangan untuk mengalungkan selipar ke potret negarawan Malaysia, Tun Mahathir. Saya sangka selama ini, ahli parti komponen PR lah yang berlebih-lebih membenci dan berdendam dengan Mahathir. Rupanya, komponen BN sendiri, baru ditegur dan dikritik atau dicuit sedikit, sudah ter'over' reaksinya.

Satu ketika dulu, pemimpin PAS yang dikenali dengan nama Mat Sabu, selalu buat lawak seloroh di pentas ceramah, nak baling selipar kepada Tun Mahathir. Orang ramai ketawa, walaupun saya menyampah dengan lawak bodoh sebegitu. Tapi saya percaya, jika PAS dan PR memerintah sekalipun, Mat Sabu takkan buat begitu. Malah kalau dia buat juga, dia akan diseliparkan oleh bukan sahaja penyokong UMNO malah penyokong BN dan mungkin juga PR.

Tapi kita tidak lupa, penyokong PR pernah memijak-mijak gambar Najib dan gambar Tun Mahathir (ketika reformasi). Memang, dalam keadaan marah yang amat sangat, kita akan bertindak keterlaluan. Sebab tu nabi berpesan, orang yang kuat ialah orang yang berjaya mengawal dirinya ketika marah.

Nabi Muhammad pernah dihina kaum musyrikin Mekah dengan diletakkan perut unta (dengan najisnya) dibelakangnya ketika sedang bersujud. Jauh lebih dahsyat daripada kalung selipar pada gambar. Orang yang bertanggung jawab itu kemudiannya dibunuh dalam perang Badar.

Satu ketika, umat Islam pernah dihina dengan lakaran kartun kononnya nabi Muhammad dan disiarkan oleh akhbar NST. Dalam keadaan begini, memang sangat wajar kita zahirkan kemarahan kita secara berlebih-lebihan.

Hari ini, MIC dituntut memohon maaf (oleh beberapa pemimpin UMNO). Kalau MIC tak minta maaf, apa tindakan Najib? Saya rasa, "Anggap selesai setelah MIC ambil tindakan kepada wakil tersebut". Kalau tak selesai, macam mana nak hadapi pilihanraya di Bagan Pinang ? Khairy Jamaludin yang bercakap atas kapasiti Pemuda BN bagaimanapun berpuas hati bahawa apa yang diperkatakan perwakilan berkenaan bukan pendirian MIC yang sebenar.

No comments: