Monday, November 30, 2009

Piala Monsun capai matlamat

Khabarnya piala monsun yang popular di Terengganu dan di seantero dunia sebenarnya berjaya mencapai matlamat. Antaranya, pelancongan semakin pesat, hotel semakin laris, promosi negeri secara percuma di seluruh dunia yang nilainya tak terhitung. Cuma jualan keropok lekor tahun ini mungkin terjejas banyak sebab kes taun.

Saya suka mencadangkan supaya kerajaan Terengganu melobi pula untuk menganjurkan sukan powerboat. Powerboat pernah dilangsungkan di tasik Mines, di Johor dan di Putrajaya. Tahun depan, Malaysia dah dapat tawaran jadi penganjur dan akan dibuat di Putrajaya lagi.

Antara sebab sukan kapal layar tak begitu popular dikalangan rakyat ialah rakyat tak faham dengan sukan itu. Khabarnya rakyat hanya menonton tanpa memahami bagaimana kiraan markah dibuat. Siapa menang pun tak tahu. Perlumbaan dah bermula ke dah habis, pun tak tahu.

Kalau powerboat tu , rasanya senang sikit nak faham. Lagipun orang Terengganu suka dengan sukan perlumbaan ni.

Satu lagi, ada baiknya kerajaan Terengganu menyediakan gelanggang lumba motor. Tak payahlah sehebat litar sepang. Sekala, perlumbaan dilangsungkan di trek tepi pantai batu buruk. Biasanya, perlumbaan motor digemari di Terengganu. Jadi ada baiknya kerajaan membina trek khas supaya sukan perlumbaan dapat dijadikan acara tahunan di Terengganu. Boleh jadi trek gokart sekali. Anak-anak muda boleh buat perlumbaan secara mingguan atau bulanan mengikut daerah-daerah dan sebagainya.

Trek lumba motor lasak pun elok juga, scrambler misalnya. Boleh lumba basikal lasak sekali. Seingat saya, perlumbaan motor lasak memang popular di Terengganu sejak tahun-tahun akhir 70an lagi. Trek lumba kuda di lembah Bidong, bukan rakyat pergi tengok pun. Itu untuk golongan elit je.

Cuma kawasan berbumbung tu kena kukuh sikit la. Jangan runtuh cepat sangat. Lagi satu skrin TV besar kena ada la. Baru puas mata memandang.

Pembangkang jangan dok bantah pulak. Ni projek untuk anak-anak muda selain sebagai penarik pelancong, ia juga memberi imej tersendiri kepada negeri Terengganu sebagai negeri yang mahsyur dengan sukan perlumbaan. YES !!!

No comments: