Monday, June 20, 2011

Bersih 2.0 dan Gerak Aman 1.0

Macam nama software pula. Versi 2 lawan Versi 1.

Yang versi 2 setakat ini kata nak buat secara aman.

Yang versi 1 pula guna nama aman tetapi tidak menjanjikan keamanan. Apa saja boleh berlaku, katanya. Bunyinya pun dah menakutkan. Sebahagiannya dah buat laporan polis tapi yang buat laporan tu pun nak sertai perhimpunan juga. Ada yang kata demonstrasi akan menjejaskan peniaga tapi ugut nak buat demonstrasi juga. Keliru sungguh. Kalau boleh menjejaskan peniaga, jangan buat demonstrasi. Kalau buat jugak, lagi besar jadinya, lagi teruk kesannya kepada penjaja, peniaga dan negara.

Katanya lagi, kami bukan pengacau. Kalau tak mahu kacau, buat pada masa lain lah. Atau buat kat tempat lain. Kenapa mesti pilih tarikh dan tempat yang sama ? Macam nak isytihar perang je. Macam nak tunjuk siapa kuat je. Baca saja tajuknya, "Gerak Aman perangi Bersih". Mereka secara terbuka mengisytiharkan perang habis2an ke atas Bersih 2.0. (rujuk Utusan Malaysia) Setakat ini mereka sudah menunjukkan bunga2 keganasan dan emosi amarah mereka dengan membakar gambar sebagai manifestasi kebencian dan kemarahan mereka terhadap Bersih.

Anehnya, yang beriya2 dan berapi2 cakapnya ni tak dibimbangi pihak berkuasa. Yang setakat ini tak menunjukkan reaksi emosional dan tak buat ugutan sebaliknya cukup dibimbangi. Walaupun memberi jaminan demonstrasi ituakan menjadi demonstrasi aman, ia tetap dibimbangi. Versi 1 beri amaran supaya bersedia menghadapi penentangan sengit daripada Gerak Aman.

Wow. PENETANGAN SENGIT. Apa yang nak ditentang ? Pilihanraya yang bersih nak ditentang ?

No comments: