Tuesday, June 28, 2011

BERSIH2

Ada beberapa isu tentang demonstrasi BERSIH2.

Pertama, perhimpunan itu haram.
Kedua, ia diresapi unsur komunis.
Ketiga, ia mendapat sokongan dana asing terutama gerakan kristian.
Keempat, ia membawa kerugian kepada peniaga2 dan ekonomi negara.
Kelima, ia dibantah oleh majoriti rakyat 1Malaysia.
Keenam, ia menimbulkan keresahan orang ramai.
Ketujuh, ia haram mengikut hukum syarak, sunnah Yahudi.
Kelapan, ia mahu gulingkan kerajaan.
Kesembilan, ia bakal mencetuskan keganasan dan rusuhan kaum.
Kesepuluh, ia tidak JANTAN.

Cukuplah saya senaraikan sepuluh dalil yang saya ringkaskan daripada sumber2 media seperti TV3, Utusan Malaysia, Menteri2, Pemimpin2 UMNO, NGO seperti Perkasa, Fomca, Persatuan Silat Lincah, media internet UMNO, Patriot, ustaz2, motivator2 terkenal dan ramai lagi.

Setakat ini, saya tak pasti apakah mufti2 di Malaysia sudah bersuara ? Awal tahun lalu, mufti Arab Saudi mengkritik demonstrator di Mesir melalui khutbahnya. Mufti Mesir juga meminta supaya dihentikan demonstrasi di Mesir.

HARAM! Itu kata kerajaan. Yang menjadikan ia haram ialah kerajaan. Kalau keluar permit, halal lah jadinya. Macam judi, ia "halal" jika kerajaan bagi permit. Kalau kerajaan rasa menguntungkan kerajaan, dapat lah permit. Kalau tak menguntungkan, tak dapat permit. Jadi haram.

KOMUNIS! Isu yang dilotar ialah tuntutan pilhanraya yang adil dan bersih. Sejak bila pula komunis mahu pilihanraya yang adil dan bersih ? Di negara komunis, wujudkah pilihanraya yang adil dan bersih ? Bukankah komunis lebih sinonim dengan diktator ?

KRISTIAN! Apa kena mengena pilihanraya yang adil dan bersih dengan Kristian ? Apakah Islam mahu pilihanraya yang tidak adil, penuh tipu muslihat ? Berapa juta sumbangan sudah diterima ? Siapa penyumbangnya ? Bila transaksinya. Akaun mana yang menerimanya ?

RUGI ! Bukankah penganjur mahu demonstrasi yang aman ? Macam karnival atau pesta perarakan. Berduyun2 peniaga mahu datang sebab bukan senang nak kumpul orang ramai turun ke satu2 tempat.

MAJORITI senyap ! Kenapa majoriti 1Malaysia ini membantah tuntutan pilihanraya yang adil dan bersih ? Cuba tanya balik, kenapa bantah ? Apa sebenarnya yang dibantah ? Demonstrasi kah atau penambah baikan dalam SPR ? Tanpa demonstrasi, adakah kita lihat SPR bertungkus lumus memperbaiki sistem plihanraya kita ? Atau SPR nampak macam selesa saja. Siapa pula yang yang buat kajian hingga dapat angka majoriti ? Kenapa bantah secara senyap ? Kalau majoriti bantah secara senyap, untunglah BN.

RESAH ! Keresahan sebenarnya tidak berlaku. Ia hanya timbul kerana peranan media cuba menimbulkan keresahan. Media bersungguh2 menonjolkan betapa resahnya rakyat 1Malaysia. Media sebenarnya boleh mendidik atau menasihati para demonstrator supaya menunjukkan disiplin dan mengajar rakyat tentang betapa pentingnya demonstrasi dibuat secara aman. Macam media cuba pengaruhi penyokong bola sepak supaya menjaga tata susila dan tidak melakukan perkara yang membahayakan orang ramai.

Syarak dan SUNNAH YAHUDI ! Ini cakap Ustaz Rasul Dahari. Sejak bila pula Ustaz ini mendapat sokongan kerajaan. Sudah beberapa buah buku ustaz ini diharamkan oleh kerajaan. Wahabi kata mereka.

GULING KERAJAAN! Tak ada siapapun yang bercakap menuntut kerajaan hari ini meletak jawatan melalui BERSIH2. Ia tak sama langsung dengan demonstrasi di Mesir atau di Thailand. Siapa yang timbulkan isu ini ?

GANAS dan rusuhan kaum ! Demonstrator yang mahu secara aman dikatakan ganas. Demonstrator yang terang2 mengugut dengan kata2 ancaman langsung tidak dibimbangi. Ini tiada kaitan dengan isu kaum. Bukan protes kerana ada kaum tertindas.

JANTAN ! Kalau jantan, kita bertanding dalam pilihanraya. Kalau berani, bubar DUN. Kalau jantan, kita kekalkan kaedah SPR sedia ada. Ha..ha..ha...

p/s : Aku tak mahu terlibat dengan mana2 demonstrasi. Ha..ha.ha.. Cakap berdegar2.

No comments: