Tuesday, June 21, 2011

Kerajaan Selangor giat pulihkan projek rumah terbengkalai

Saya cukup kagum dengan kerajaan Selangor yang giat berusaha memulihkan projek rumah terbengkalai.

Negeri2 lain terutamanya negeri BN, rumah terbengkalai cuba dipulihkan oleh kerajaan pusat. Itu pun tak banyak. Kerajaan negeri Selangor sudah berjaya selesaikan satu persatu projek yang terbengkalai ini.

Rupa2nya, ada jalan untuk selesaikan masalah ini. Dulu, saya difahamkan macam tak ada jalan penyelesaian. Kerajaan kata pemaju, pemaju kata tak ada duit. Rakyat nak saman tak boleh, tapi tiap2 bulan rakyat tetap kena bayar.

Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dilaporkan mengenal pasti 13 projek terbengkalai di Selangor. Menurut kerajaan Selangor pula, di Kuala Selangor saja dah ada 10 projek terbengkalai dan 5 projek bermasalah. Belum lagi daerah2 lain. Khabarnya, kerajaan Selangor mengenal pasti 141 projek rumah terbengkalai, membabitkan lebih 50,000 unit kediaman di seluruh Selangor. AIII ??? KPKT cuma jumpa 13 je drp 141 projek yang terbengkalai di seluruh Selangor ? Kerajaan Selangor yang dulu buat apa ? Menimbulkan masalah untuk diselesaikan oleh kerajaan baru ?

Rakyat Selangor sepatutnya menilai usaha2 ini. Yang hilang kuasa lancar kempen, "SELAMATKAN SELANGOR". Tapi masa dia berkuasa, ada dia selamatkan duit rakyat yang terbuang dek projek terbengkalai ni ?

Berikut saya petik satu laporan ketika Dr Khir jadi MB Selangor.

Rumah terbengkalai:Selangor minta kementerian bertindak
30/08/2004 Utusan Malaysia

SHAH ALAM 29 Ogos - Kerajaan Selangor tidak mahu menyalahkan mana-mana pihak tetapi meminta Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan 'tepuk dada, tanyalah selera' berhubung isu projek perumahan terbengkalai yang hangat diperkatakan kini.

Menteri Besar, Datuk. Seri Dr. Mohamad Khir Toyo berkata, kementerian itu perlu segera memikirkan langkah sesuai bagaimana untuk mengelakkan masalah tersebut daripada berlarutan sehingga menyusahkan banyak rakyat termasuk golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

"Saya tidak mahu kata Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan bersalah dalam hal ini, tetapi 'tepuk dada tanyalah selera’.

"Kalau boleh sebelum meluluskari sesebuah projek perumahan atau mengeluarkan lesen penjualan rumah, pihak terlibat mestilah memeriksa terlebih dahulu akaun syrikat terbabit bagi mengelakkan projek rumah itu terbengkalai," katanya di sini hari ini.

Menteri Besar menyatakan demikian ketika ditanya pemberita adakah kewujudan banyak projek perumahan terbengkalai pada masa ini adalah disebabkan daripada kelemahan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.


Jelas, MB ketika itu buntu, tak tahu nak buat apa manakala KPKT (kerajaan pusat) pula dilihat sebagai punca dan tidak pula bertindak menyelesaikan masalah rakyat.

Bila PR berjaya mengambil alih Selangor dan giat memulihkan projek, KPKT mula giat berusaha memulihkan projek dengan cara mereka.

No comments: