Saturday, June 18, 2011

SKMM dan penggodam

Saya memang suka download movie, lagu dan software. Tapi, akhir2 ini, saya tak sempat atau kedudukan semasa tak mengizinkan saya untuk berbuat kerja itu lagi.

Tahu2, SKMM dah menyekat beberapa laman perkongsian fail yang popular. Bila saya cuba akses, memang tak boleh masuk.

Secara peribadi, saya melihat tindakan ini lebih banyak kebaikan daripada keburukan. Saya menyokomg langkah kerajaan menyekat. Sekatan termasuk juga beberapa laman web lucah yang popular.

Pertama, amalan download secara berlebihan telah menyebabkan akses internet menjadi sangat perlahan terutama pada musim cuti sekolah dan cuti semester. Alasan mereka bayar, jadi mereka sepatutnya bebas buat apa yang mereka mahu tidak boleh diterima.

Manusia, bila diberi kuasa yang sedikit lebih, atau kebebasan yang berlebihan, mereka selalunya cenderung melakukan kajahatan dan bukan kebaikan yang mereka jadikan alasan sahaja.

Kedua, laman web lucah sepatutnya sudah lama disekat. Jangan ikut sangat amalan barat dengan memberi kebebasan dan kawalan kendiri kononnya. Negara kita, biarlah kita sendiri yang mengawal dan mendidik masyarakat kita.

Ketiga, tindakan penggodam menceroboh dan mengacau laman web kerajaan membuka mata kita bahawa langkah keselamatan perlu dipertingkatkan oleh kerajaan dan pihak swasta juga. Kita tidak tahu, selama ini sudah berapa banyak maklumat penting negara yang bocor dek kelemahan seperti ini. Walaupun, ia menguntungkan syarikat pembekal firewall dan keselamatan IT, tetapi dari segi meningkatkan kualiti tahap keselamatan maklumat dan kerahsiaan kerajaan, ia pasti membawa impak positif kepada rakyat dan kerajaan.

Saya tahu, sekatan ini bukanlah besar sangat kerana ada berbagai cara untuk mengatasi (bypass) sekatan ini yang saya sudah cuba dengan jayanya, tetapi sekurang2nya, ia dapat mengurangkan masalah kesesakan internet dan akses laman lucah yang semakin tidak terkawal.

Pakatan Rakyat usahlah berdendang sangat melihat kelemahan kerajaan dalam isu ini kerana kamu belum memerintah lagi. Laman kerajaan negeri PR belum tentu kebal daripada serangan. Harakahdaily dan Malaysiakini kan pernah kena serang juga. Takkan kerana nak elak diserang, kita buka internet seluas2nya tanpa mahu mengawal apa yang patut. Kita mungkin tak diserang penggodam tetapi hakikatnya maklumat kita dicuri dan diinitip musuh setiap hari.

No comments: