Friday, February 29, 2008

Soalan untuk pengundi Terengganu

Pada tahun 1999, rakyat Terengganu telah membuat kejutan kerana nekad untuk menyerahkan pemerintahan kepada PAS/BA untuk tempoh sepenggal. Walaupun diancam dengan dakwaan Terengganu akan menjadi mundur, miskin, tiada pembangunan, kembali seperti tahun-tahun 60an dan 70an, namun rakyat Terengganu berani menanggung risiko. Tiada siapa menyangka, risiko royalti petrolium ditarik balik.
Pada tahun 2004, sekali lagi rakyat Terengganu membuat kejutan untuk mengembalikan pemerintahan kepada BN dengan janji pembangunan yang luar biasa, yang tidak pernah disaksikan sebelumnya.
Soalannya, adakah rakyat Terengganu kesal kerana memilih PAS/BA pada tahun 1999? Pada tahun 2004, jawapannya mungkin "YA" tetapi bagaimana pula jawapannya pada hari ini ?
Benarkah, pada tahun 2004, kehidupan rakyat menjadi miskin ? Kembali kepada kehidupan tahun 60an atau 70an ? Tiada pembangunan ?
Apa pula faedah yang diperolehi rakyat selepas BN mengambil alih semula pemerintahan ? Berbaloikah menukar kerajaan pada tahun 1999 ? dan 2004 ? Wajarkah kerajaan BN ditukar semula kepada kerajaan BA/PAS untuk sekurang-kurangnya sepenggal ?
Bagaimana pula calon di tempat anda ? Adakah mesra rakyat atau payah berkira ? Ego atau tawaduk ? (Orang PAS pun ada yang ego, bukan aku tak tahu). Reti jadi pemimpin atau macam tak reti tapi buat-buat reti ? Berkarisma atau lebih kurang macam ahli politik kedai kopi je ? Bijak berucap dan cekap bekerja atau hanya pandai bercakap ? Atau bercakap pun buat orang mengantuk ? Macam Pak Lah, orang bercakap dia mengantuk, dia bercakap, orang mengantuk. Aakakakaka...
Macam aku, tak pernah berurusan dengan Adun mahupun ahli parlimen. Jadi aku tak tahu sangat baik buruk sikap mereka. Tapi benda tu tetap penting untuk memudahkan orang susah yang selalu berurusan dengan mereka.
Pertimbanglah dengan sebaik-baiknya. Perjuangan yang baik sekalipun mesti diimbangi dengan pendekatan yang baik serta calon yang baik.