Monday, March 03, 2008

Antara isu peribadi dan isu nasional

PAS seperti juga di tahun-tahun 80an masih beranggapan isu peribadi mampu menarik sokongan kepada parti itu. Isu nasional pun turut diketengahkan tetapi bila isu peribadi dibongkar, berlumba-lumbalah pemimpin dan penyokong mereka menjuarai isu dan masing-masing turut ingin mengulas.
Dalam piihanraya kali ini, aku percaya, PAS boleh memperbaiki prestasi berbanding musim lepas. Tetapi kalau mahu meningkatkan lagi prestasi, PAS perlu lebih berhikmah. PAS berpolitik sambil berdakwah. Jadi berdakwah mesti dengan berhikmah. Isu peribadi perlu dikurangkan dan tidak lagi menjadi isu utama. Isu peribadi hanya isu syok sendiri. Ia hanya menyemarakkan semangat penyokong sedia ada tetapi tidak pada penyokong baru atau penyokong atas pagar.
Bukan isu tak tutup aurat itu tak penting, seperti calon ADUN Bkt Antarabangsa. Sebagai muslim, pemimpin yang mahu dipilih mestilah seorang yang menjaga syariat. Kalau mematuhi syariat itu tak penting, jangan terkejut jika ada pula yang berkata, solat tak penting, yang penting ialah mampu berkhidmat kepada rakyat secara berkesan.
Caci, maki, cerca dan sindiran; pernahkah digunakan oleh rasulullah dalam berdakwah ? Hanya Allah sahaja yang berhak melaknat makhluknya yang melampaui batas.

Wahai Tuhan yang mempunyai Kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi Kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut Kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya Segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Surah 3 (Aali 'Imraan) Ayat 26.

No comments: