Wednesday, March 16, 2011

Kerdilnya manusia

Sekali lagi manusia diperlihatkan betapa kerdilnya manusia, betapa remehnya akal dan ilmu kita.

Tsunami di Aceh sudahpun menunjukkan betapa besarnya kuasa Allah. Namun Aceh dilihat sebagai mundur. Teknologi pembinaannya tidak hebat. Tidak bersedia dengan ancaman tsunami. Hanya dipenuhi pondok2 kecil dan bangunan2 lemah. Dipenuhi umat Islam.

Kini ia berlaku lagi. Jepun sebuah negara maju. Berteknologi nuklear. Bangunannya tahan gempa, apatah lagi kilang nuklear. Tentu berkali ganda tahannya.

Jepun sebuah negara yang cepat belajar daripada sejarah. Sejarah bencana nuklear di Amerika dan Soviet pasti banyak memantapkan lagi persediaan Jepun berdepan bencana nuklear.

Jepun sudah pernah dilanda tsunami. Sudah tentu negara maju yang berpengalaman ini lebih jauh bersedia jika nak dibandingkan dengan Indonesia dan Malaysia. Setakat amaran, itu sudah tentu. Sistem amaran Jepun pasti canggih. Tembok pertahanan dibina dipantai. Rakyat dilatih secara berkala untuk berdepan bencana tsunami.

Namun ia berlaku juga. Sekelip mata juga. Puluhan ribu nyawa juga. Menonton video tsunami di tv atau internet, sekali lagi kita diperlihatkan, kerdilnya kita. Mudah saja diranapkan oleh air yang berwarna hitam. Walaupun begitu, kebanyakan manusia tidak mahu mengaitkan dengan kuasa Allah yang mengatur alam ini.

Ia dilihat sebagai kuasa alam. Seolah-olah tiada siapa yang mengawal kuasa itu kecuali ia terjadi dengan sendiri. Ia juga kerana kecuaian manusia melayani kuasa dan ilmu. Ujian nuklear, penebangan hutan, pembuangan sisa toksik. Ya, itu menyumbang. Tapi kalau tiada kuasa nuklear, tiada penebangan hutan, tiada sisa toksik, apakah tiada gempa bumi? Tiada kemarau ? Tiada banjir besar ? Tiada taufan ? Tiada gunung berapi? Tiada tsunami ?

Apapun yang berlaku di sekeliling kita, banjir besar di Australia, gempa di New Zealand, kebakaran hutan, jerebu, nahas nuklear, kita tetap sibuk melayani hawa nafsu, sehingga sanggup menipu, membunuh, berperang mempertahankan kuasa dan berebut kuasa, walhal sudah ditunjukkan kuasa kita sangat kerdil. Kuasa, wang, harta, perempuan. Dan kita tidak akan puas. Makin dikejar, makin tak puas.

Kejadian di Aceh akhirnya mewujudkan keamanan di Aceh. Apa pula hikmah daripada Jepun ?

2 comments:

Wahidah Osman said...
This comment has been removed by the author.
Wahidah Osman said...

Kuasa Tuhan tiada sapa yang boleh menghalang.. walau manusia membuat peralatan canggih, tembok setinggi mana atau kuat mana sekali pun.. Kalau Allah dah kata jadi maka jadilah ia... MAHA BESAR TUHAN..