Monday, March 21, 2011

YB Bukit Payong beri penjelasan

Akhirnya, YB Bukit Payong memberi penjelasan isu khalwat yang dipalitkan kepadanya. Saya berpuas hati dengan penjelasannya. Walaupun pahit untuk ditelan, ia adalah kenyataan.

YB bukan mahu dedahkan keaiban sesiapa. Penjelasan itu adalah perlu supaya YB tidak terus difitnah atau disindir. Ia boleh berlaku kepada sesiapapun termasuk keluarga kita sendiri.

Cuba perhatikan sekeliling kita. Kadang2 ia mungkin juga berlaku kepada kita. Anda bertuah jika semua saudara-mara anda semuanya soleh dan solehah belaka. Tetapi kadang2 ada juga yang terdedah auratnya, yang terpalit dengan dadah, ajaran sesat, maksiat zina, mencuri dan sebagainya. Ia adalah ujian dan peringatan buat kita. Jangan suka sangat menuduh dan menyindir orang lain. Mengejek dengan ejekan yang melucukan sehingga hadirin semua tergelak besar, sedangkan ia bila2 masa boleh berlaku kepada kita.

Ada yang kata, ia tak akan berlaku kalau kita didik keluarga kita dengan islam dan iman. Tetapi kita tentu pernah dengar cerita sang abid yang tewas dengan godaan wanita lalu akhirnya membunuh wanita itu.

Sebab itu saya sangat takut hendak mengata orang lain kerana saudara-mara saya sendiri (walaupun bukan saudara dekat) ada yang tercalar rekodnya. Sudah dihantar ke sekolah agama, akhirnya jadi penagih dadah juga. Ada yang ibu bapanya orang baik2, kaki masjid atau surau, tetapi akhirnya melahirkan zuriat luar nikah. Malah ada seorang sahabat Kusza yang telah keluar Islam. Bertahun2 belajar agama, solat berjemaah bersama 5 waktu sehari semalam, akhirnya murtad. Tak sedih ke ?

Tiada siapa yang mahu jadi begitu tetapi syaitan dan iblis tidak akan berhenti menggoda dan menghasut kita. Semoga kita terus istiqamah dengan Islam. Dan jangan berputus asa dengan rahmat dan keampunan Allah. Istighfarlah setiap hari.

No comments: