Thursday, December 25, 2008

JHEAT latih ramai imam muda

Salam,

Rasulullah bersabda, "Pilihlah imam di kalangan kamu daripada yang terbaik bacaannya."

Kadang-kadang, saya rasa agak terkilan bila solat berjamaah di masjid-masjid atau surau yang imamnya kurang baik bacaannya. Imam-imam yang sudah tua dulunya mempunyai mutu bacaan yang sangat baik pula sudah berubah. Mungkin kerana tua, mungkin kerana masalah gusi atau giginya, mungkin kerana pernah kena strok atau penyakit lain yang menyebabkan sebutannya sudah kurang jelas dan tidak cantik lagi.

Imam-imam yang bacaannya sudah kurang baik, eloklah berundur secara terhormat. Menunggu kerajaan atau pihak berkuasa menggugurkan akan menimbulkan mainan politik yang tidak jujur sedangkan kita mahu solat kita dan jemaah yang dipimpin sempurna.

Bacaan imam-imam muda selalunya lebih baik, terutama yang berkelulusan agama. Seronoknya bila solat berimamkan imam muda yang lantang dan jelas sebutannya, baik tajwidnya, lancar bacaannya.

Di Selangor, imam-imam muda memang semakin ramai tetapi ramai juga imam-imam tua yang mula jauh hati. Maklumlah, elaun imam mungkin terjejas. Saya rasa, elok negeri-negeri lain selain Terengganu juga segerakan melatih dan melantik imam-imam muda. Sebab masalah imam yang kurang sempurna bacaan dan sebutannya ada di mana-mana. Imam-imam tua eloklah diberi ganjaran seumpama pencen supaya mereka tidak terlalu jauh hati manakala imam muda janganlah terlalu sombong atau memandang rendah dengan imam tua. Hormatilah mereka kerana mereka lebih tua, lebih banyak amal beranding kita yang muda sebagaimana saranan Imam Al Ghazali.

Wallahua'lam.

No comments: