Saturday, December 13, 2008

PRK K.Terengganu

Saya tengok blog BN-PRK P36. Ada undian online, "Siapakan calon BN pilihan anda?"

Beberapa nama disenaraikan. Antaranya :-
1. Dato' Wan Ahmad Farid
2. En Mohd Sabri Alwi
3. Dato' Roslan Awang Chik
4. Datuk Haji Zuber Embong
5. En.Zuber Embong
6. Dato' Che Mat Jusoh

Nama Diana Shafie, puteri Umno tak tersenarai pula. Tak apa lah. Walau apapun, Alhamdulillah, tiada seorang pun nama yang tersenarai yang saya berkenan. Dari cakap-cakap yang saya dengar semasa balik beraya di kampung 2-3 hari lepas, faktor calon akan jadi penentu. Tapi nama-nama yang tersenarai di atas kurang mendapat perkenan pengundi.

Salah satu punca BN menang di Parlimen KT dalam PRU lepas ialah faktor calon BN, Datuk Razali disukai ramai. Bukan orang UMNO saja, orang atas pagar malah orang PAS pun suka. Mudah berkira. Pun begitu, Datuk Razali cuma menang tipis saja. Undi rosak dan undi calon bebas yang langsung tidak berwibawa untuk perbahasan di parlimen agak tinggi (walaupun hilang wang pertaruhan). Ramai yang berkata, faktor calon PAS menyebabkan undi protes melencong kepada calon bebas dan undi rosak. Malah ada juga yang melencong kepada BN apatah lagi calonnya memang disenangi.

Kalau salah seorang calon daripada senarai di atas bertanding dalam PRK kali ini, dan PAS pula ada calon yang sesuai, saya amat yakin, PAS akan menang. Tapi setakat ini, tiada siapa yang berani mengaku akan menang kecuali sebagai strategi menguatkan semangat petugas parti. Baru-baru ini, PKR Terengganu ada mendakwa calon Pakatan Rakyat boleh menang dengan lebih 3000 undi majoriti. Itupun dianggap lawak jenaka saja di Terengganu. Cakap besar tak guna kerana ia akan memakan diri. Pengundi akan cepat menyampah dan meluat seperti meluatnya pengundi KT kepada orang yang suka memaki hamun walaupun secara berlawak.

Petugas parti perlu berhati-hati. Jangan over macam akhbar Utusan Malaysia. Orang KT punyai sentimen yang amat sensitif. Segala perbuatan dan perkataan akan dinilai. Semoga berjaya. Selamat berjuang.

No comments: