Tuesday, December 23, 2008

PPSMI - wajarkah diteruskan ?

Saya sangat bersetuju dengan tulisan Dr. Khir Toyo mengenai isu PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris ) di blog beliau. Lihat di sini.

Semua pihak sedar betapa pentingnya menguasai Bahasa Inggeris. Generasi terdahulu yang mengambil peperiksaan LCE, MCE dan HSC (sebelum diganti dengan SRP, SPM dan STP) walaupun tidak berkelulusan tinggi tetapi lebih mahir dan yakin berbahasa Inggeris berbanding generasi selepasnya walaupun generasi selepas itu berkelulusan Sarjana Muda dari luar negara.

Namun itu bukanlah salah dasar pendidikan kebangsaan. Perkembangan ilmu selepas dasar pendidikan kebangsaan diperkemaskan dengan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah-sekolah kebangsaan bertujuan memupuk perpaduan melalui satu bahasa, selain mengembang pesatkan penguasaan ilmu kepada masyarakat Malaysia. Kesannya, generasi berilmu telah berkembang pesat termasuk dikalangan masyarakat Melayu selepas bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar.

Saya rasa, matlamat itu telah tercapai. Perpaduan kaum agak sukar sedikit bukan kerana bahasa melayu tetapi kerana faktor politik perkauman yang selalu menjadi senjata penting untuk menarik sokongan. Yang paling ralat ialah penguasaan bahasa Inggeris yang lemah terutama dalam masyarakat melayu di kampung-kampung. Saya dan isteri saya juga tidak terkecuali. Ramai rakan-rakan saya, termasuk ada yang berkelulusan luar negara tidak mahir atau tidak yakin bercakap dan menulis dalam bahasa Inggeris.

Banyak pihak sama ada yang menyokong PPSMI mahupun yang menentang melihat PPSMI bermatlamat mempertingkatkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar. Namun Dr. Khir menghuraikan objektif PPSMI kepada maksud yang lebih tepat dan lengkap. Menurut Dr.Khir, PPSMI bertujuan melahirkan kumpulan pelajar yang berkebolehan menulis, memahami dan berfikir dalam bahasa Inggeris dalam kedua-dua subjek ini. Lihat para 1 - 3 dalam blognya untuk huraian yang lebih lengkap.

Yang menjadi isu ialah wajarkah dasar ini diteruskan ? Bagaimana dengan penguasaan Sains dan Matematik, adakah pelajar-pelajar ini semakin baik atau semakin kelam kabut ?

Dulu saya kurang gemar belajar bahasa Inggeris kerana selalunya guru bahasa Inggeris garang. Kakak dan abang saya sempat belajar dalam bahasa Inggeris di sekolah jenis kebangsaan Inggeris dan sekolah grammar kindergarten, mereka nampak seronok belajar dalam bahasa Inggeris, mahu menunjukkan kebolehan dan kepandaian mereka semasa kami masih kecil dahulu.

Saya rasa, kaedah belajar bahasa Inggeris itu yang perlu diperbaiki. Saya sangat menyokong pengajaran ilmu kesusasteraan dalam bahasa Inggeris, malah subjek sejarah juga yang mahu diperkenalkan semula di peringkat sekolah rendah, elok sekali diajar dalam bahasa Inggeris. Kalau tak silap saya, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob pernah mencadangkan subjek sejarah diajar dalam bahasa Inggeris sekitar tahun 2001 - 2003. Hari ini, dalam akhbar Sinar Harian, seorang penulis Prof. Rahman Shaari juga memberi pandangan yang sama malah mahu subjek sastera melayu diajar dalam bahasa Inggeris.

Pelajaran bahasa Inggeris perlu menjadi lebih menarik melalui aktiviti lakonan, drama, puisi, perbincangan, kajian, nyanyian, berbagai aktiviti kesenian, penulisan dan sebagainya. Tetapi jangan diganggu subjek Sains dan Matematik, kerana ia adalah berkait dengan kemahiran hidup. Tak faham matematik, nak jadi cashier kat supermarket pun tak layak.

Selain itu, PPSMI juga menjadikan bahasa melayu bukan lagi bahasa ilmu, bukan bahasa sains, bukan bahasa matematik. Penggunaan bahasa melayu yang meluas tidak menjadikan ia sebagai bahasa ilmu seperti bahasa jawa. Dulu, kecoh seketika bila ada seorang ahli politik mendakwa bahasa jawa bukan bahasa ilmu. Apa erti bahasa ilmu ? Walau berjuta orang menggunakannya untuk perbualan harian, itu disebut lingua franca. Tetapi bila bahasa itu banyak digunakan dalam kajian, penulisan, buku-buku ilmiah journal-journal, barulah layak dipanggil bahasa ilmu. Kini, pengkayaan istilah bahasa melayu menjadi terbantut kerana PPSMI. Perlukah istilah-istilah baru yang sentiasa berkembang dalam sains diterjemahkan atau dicari istilah melayunya ?

Akhirnya, cintailah bahasa kita. Daulatkanlah bahasa kita. Bersama-samalah kita jadikan bahasa ibunda kita sebagai bahasa ilmu. Kalau masyarakat negara lain seperti Thailand, Jepun, Korea dan China boleh maju dengan bahasa ibunda mereka, tulisan ibunda mereka, kenapa kita tidak. Cukuplah kita membonzaikan perkembangan tulisan jawi. Jangan bonzaikan bahasa Malaysia, menjadi kecil dan sekadar hiasan semata-mata.

No comments: