Friday, December 26, 2008

PRK K.Terengganu (4)

Salam.

Bila YB Ibrahim Ali meramalkan, BN akan menang dalam PRK P36 Kuala Terengganu, ramai juga penyokong PAS yang marah-marah dan mencabar MP Bebas itu supaya letak jawatan.

Saya berpendapat, PAS sepatutnya memandang positif dengan ramalan tersebut. Ibrahim Ali memang bukan seorang tok bomoh atau ahli nujum. Kalau dia boleh buat ramalan dengan bagus, masakan dia pernah kalah teruk dalam satu pilihanraya kecil di Kelantan suatu ketika dahulu. Masa itu, dia yakin dia boleh menang atau sekurang-kurangnya dapat jumlah undi yang memuaskan. Kalau dia tahu akan kalah teruk begitu, dah tentu awal-awal lagi dia sudah buat baik dengan PAS. Hanya selepas itu, barulah dia mula buat baik dengan PAS, selepas dia sedar, kailnya panjang sejengkal.

Ramalan Ibrahim Ali itu patut dianggap sebagai satu cabaran kepada PAS dan Pakatan Rakyat. Kalau ramalan itu menjadi kenyataan, pasti Ibrahim Ali akan berkata, "Ambo doh royak doh ari tu, demo tok sir ccayo."

Saya bimbang petugas dan penyokong PAS terlalu yakin akan menang dalam PRK kali ini, melihat kepada perkembangan semasa. Sikap sebegini selalunya membawa padah. Setidak-tidaknya, Ibrahim Ali cuba mengingatkan PAS supaya tidak terlalu yakin, tidak memandang mudah cabaran kali ini.

Manakala YB Ibrahim Ali pula perlu turun membantu PAS berkempen kerana yang bertanding adalah PAS, bukan PKR atau DAP. Ibrahim perlu membuktikan kepada PAS bahawa Ibrahim tidaklah terlalu bermusuh dengan PAS. Inilah masanya untuk menunjukkan tanda terima kasih kepada PAS yang memberinya peluang berbahas di parlimen untuk penggal kali ini. Walaupun saya percaya, bukan semua orang KT berkenan sangat dengan stail Ibrahim Ali, tetapi jangan diperkecilkan kemampuan beliau.

Jadi kepada YB Ibrahim Ali. Bantulah PAS di KT. Sekurang-kurangnya, turunlah bersama-sama pemimpin PAS pada hari penamaan calon nanti sebagai tanda sokongan.

Wallahua'lam.

2 comments:

Anonymous said...

sape calon PAS? tak sabar nih.. hehehe...

Yanaam said...

Aik ? Lama sepi tanpa berita ? Sabar. Sehari dua je lagi.

Mana blog ?