Monday, December 15, 2008

PRK K.Terengganu (2)

Persoalan PRK Kuala Terengganu semakin suspen. Siapa calon BN, siapa calon PAS, siapa calon Bebas, siapa lagi pengacau yang akan turut serta ? Apakah pengundi masih mahu BN mewakili mereka di Parlimen ? Apakah pengundi KT masih menolak calon import ? Apakah pengundi KT masih rela merosakkan undi mereka dengan memilih seorang nenek glamour ? Apakah nenek itu akan turut bertanding ? Apakah dia akan menerima pertambahan undi atau undinya akan merosot teruk kali ini ?

Bernama melaporkan Wan Ahmad Farid yang disebut-sebut sebagai salah seorang bakal calon BN telah dilantik semula sebagai senator. Adakah ini petanda dia tidak akan menjadi calon BN ? Dari cakap-cakap semasa berada di KT minggu lepas, ramai yang berkata, Wan Farid ramai orang tak mboh. Jadi, kalau BN mahu mencerahkan peluang untuk menang, jangan letak Wan Farid. Tak kiralah apa spekulasi yang akan timbul berikutan keputusan itu.

Sementara itu, Nordiana Shafie tidak pula dilantik semula sebagai senator. Adakah itu tanda-tanda nama beliau turut tersenarai pendek ? Khabarnya, Diana semakin popular dikalangan puteri. Wanita UMNO boleh terima ke ?

Dalam kelompok PAS pula, nama Wan Mutalib dan Mustafa Ali masih disebut-sebut. Tetapi daripada reaksi di KT baru-baru ini, kebanyakan orang menjuihkan bibir bila kedua-dua nama disebut. Saya berpendapat, eloklah PAS lupakan saja nama tersebut sebagai calon walaupun mereka masih sangat berguna untuk gerak kerja PAS. Begitu jugalah Abu Bakar Chik. Harun Taib saya kira sedang menghitung hari-hari terakhir walaupun masih ramai penyokong totoknya di Manir.

Mohamad Sabu, ramai orang luar mahu beliau bertanding sekali lagi di situ. Tetapi adakah orang KT sendiri sudah boleh menerima beliau sebagai calon ? Adakah orang KT menolak Mat Sabu dalam PRU 12 semata-mata kerana dia orang luar atau ada faktor lain ? Nama yang agak popular setakat ini ialah Syed Azman.

Apapun, Terengganu sudah menerima semula royalti petrolium yang dinafikan haknya oleh kerajaan BN selama ini. Beriya-iya, beri penerangan kononnya royalti tu sebenarnya hanyalah ehsan kerajaan persekutuan sahaja. Dalam sidang DUN pun, wakil BN hanya sebut ehsan dan bukan lagi royalti. Tiba-tiba jadi royalti semula. Jadi betullah PAS selama ini. Betullah penjelasan Salleh Abas dulu tu. BN cuma tipu rakyat Terengganu je. BN permainkan rakyat Terengganu. Malah RM1.5 bilion royalti tersebut telah disalah gunakan oleh BN untuk tujuan yang "baik???", tetapi tanpa izin rakyat Terengganu. Rakyat Terengganu patut menuntut kerajaan Persekutuan dan UMNO Terengganu memohon maaf kerana merekalah yang bertanggung jawab atas penipuan, penyalahgunaan, membantutkan perancangan pembangunan negeri, membazir wang rakyat dengan memberi penerangan palsu. Atau rakyat sudah maafkan mereka dengan begitu mudah ? Tanpa perlu meminta maaf ? Tanpa perlu mengakui kesalahan mereka ? Tanpa menunjukan rasa kesal dan bersalah ? Orang yang sombong, angkuh dan takbur memang susah nak mohon maaf walaupun terang-terang buat salah dengan sengaja, dengan niat.

Saya sangat berharap pengundi di KT dapat mengajar BN supaya berpolitik secara sihat. Tidak ada calon mahupun parti yang sempurna, tanpa cacat cela atau kelemahan disana-sini. Tetapi kalau yang dalam kategori TERLAMPAU, BERDO'OH LALU, memang patut kena ajar.

No comments: