Wednesday, December 24, 2008

PRK K.Terengganu (3)

Bakal calon BN sudah diumumkan. Bakal calon AKIM juga sudah diumumkan. Bakal calon Bebas juga sudah ada bayangan. Bakal calon PAS sahaja yang masih menjadi debaran.

Sejauh manakah pengundi Kuala Terengganu akan "melayan" calon-calon pengacau dalam PRK kali ini. Semua orang tahu, calon-calon pengacau tak perlu kredibel, wibawa, ketokohan. Parti yang diwakili pun tak ada wibawa. Perjuangan mereka pun kabur. Haluan mereka ikut suka dia saja. Ikut trend semasa saja. Tengok calon AKIM di TV3 malam tadi. Cakap pun tak ada karisma. Baru letak jawatan dalam PKR. Nampak sangat tak berpegang kepada asas perjuangan yang kukuh.

Apakah pengundi KT masih mahu suka-suka memilih calon sebegini. Apakah pengundi KT mahu dilihat tidak bersungguh-sungguh untuk mengenengahkan calon yang berwibawa ke Parlimen ? Undi untuk suka-suka saja. Lantak dia orang lah. Siapa menang, siapa kalah pun, bukan ada kesan perubahan serta merta pun. Lepas tu gelak-gelak, sengih-sengih.

Memang ada pengundi macam ni di KT. Saya orang KT dan sesekali balik kampung, masih terlihat sikap ambil mudah sebegini. Harap generasi berpelajaran bangkit membantu mencorakkan masyarakat KT menjadi masyarakat yang disegani. Generasi berilmu semakin bercambah dengan pesat di Terengganu kebelakangan ini. Generasi Ulul Albab, kata Datuk Seri Idris Jusoh.

Calon BN, Datuk Wan Farid, agak popular di kalangan orang UMNO (dan mungkin BN), tetapi saya kira tidak begitu popular dikalangan pengundi atas pagar, apa tah lagi PAS. Tetapi khabarnya, ada juga orang UMNO sendiri yang cakap-cakap belakang pasal Wan Farid. Mungkin ia akan menjadi satu advantage kepada PAS. Tetapi ia bukan jaminan.

Calon PAS, sama ada Dr. Syed Azman, atau Dr. Khazani, atau Mat Sabu, atau Mustaffa Ali. Dua nama terakhir tu sebenarnya kurang popular di KT. Bukan masalah kewibawaan. Bukan masalah kredibiliti. Tapi itulah sentimennya sekarang. Jangan beri peluang lawan rebut peluang atas kelemahan yang sudah dimaklumi. Walaupun Nik Aziz lebih suka dengan Mat Sabu, tapi janganlah kita melihat ia sebagai satu perintah seorang ulama. Nik Aziz tak kecil hati pun kalau Mat Sabu tak terpilih. Nik Aziz pun tak terlepas daripada melakukan kesilapan. Kesilapan yang masih berbekas ialah menyerahkan kerusi parlimen Pasir Mas kepada Ibrahim Ali.

Saya kurang arif, apa masalah dengan Dr. Syed Azman kerana saya tidak menetap di Terengganu. Mungkin orang KT lebih maklum sebab dia pernah jadi MP Kuala Terengganu. Dr. Khazani belum teruji. Latar belakang akademik beliau nampak meyakinkan tetapi politik adalah satu perkara yang berbeza. Ia berkait dengan strategi, pendekatan. Orang politik tak tahu malu. Kalau tersilap langkah atau kata, itu biasa bagi orang politik. Buat selamba je macam Ibrahim Ali. Apa yang penting buat masa ini, calon PAS mestilah meyakinkan pengundi KT, rajin dekati pengundi.

Dalam soal isu pula, nampaknya PAS sudah terperangkap oleh Khairi Jamaludin. Budak ini memang bijak. Tak hairanlah Mukhriz pun takut nak berdepan dengan Khairi. Di parlimen pun, anda boleh lihat perbezaan ketara Khairi dengan Mukhriz. Sampai Husam Musa pun mengelabah diasak Khairi dihadapan ribuan penyokong sendiri. Sabar Husam. Dalam politik mana boleh malu. Ha..ha..ha..

DAP seperti biasa memberi respon yang seperti sudah-sudah. Walaupun dia tahu itu perangkap BN, tapi dia takut kehilangan sokongan di tempat-tempat yang dikuasainya. Jadi tindakan balas yang segera ala-ala melatah itu sememangnya dikira perlu. Tapi saya lebih suka dengan jawapan Khalid Samad seperti yang tersiar dalam Sinar Harian semalam.

Bagi saya, hudud hanya sebahagian daripada tanda berdaulatnya Islam di Malaysia. Sebagai orang Islam, lambat atau cepat, usaha ke arah itu perlu diteruskan. Sama ada melalui dakwah, tarbiyah, pendidikan, perbincangan, pilihanraya, pindaan perlembagaan, atau apa sahaja usaha ke arah itu perlu diteruskan. Baik kepada orang Islam, mahupun kepada yang bukan Islam, dakwah perlu diteruskan. Dan hudud boleh dilaksanakan bila sokongan sudah mencukupi. Usaha sekarang ialah untuk mendapatkan sokongan rakyat.

Baru-baru ini ada khabar angin, PAS akan bekerjasama dengan UMNO. Kalau PAS mahu bekerjasama dengan UMNO, PAS perlu kenakan syarat, UMNO mesti sanggup sama-sama menyokong usaha ke arah melaksanakan hudud dan qisas di Malaysia. Syarat ini tak perlu diberi kepada PKR dan DAP sebab mereka bukan parti yang berteras kepada Melayu Islam. Tetapi UMNO berpaksi dengan sokongan orang Melayu yang Islam. Jadi UMNO wajar dikenakan syarat itu. Guana gamok ? Boleh ?

No comments: