Thursday, April 23, 2009

Anwar mohon maaf kepada Guan Eng ?

Bila Guan Eng memberi kata dua kepada PKR supaya segera menamakan calon TKM 1 P.Pinang, saya sudah menjangka, Anwar tidak akan melayan dateline yang diberikan.

Anwar tampak terlalu elegan dan arrogant. Anwar masih dengan imej Timbalan Perdana Menteri atau bakal Perdana Menteri. Saya kira imej arrogant bukanlah imej yang disenangi dalam Pakatan.

Anwar tampak kurang sikap hormat kepada pemimpin muda dalam Pakatan. Dengan PAS, mungkin tiada pilihan sebab Pakatan tak akan ke mana tanpa PAS. Tanpa PAS, lumpuhlah sokongan Melayu dalam Pakatan. Pun begitu, ia tidak bermakna PAS perlu besar kepala dalam Pakatan, kerana PAS juga boleh hilang sokongan dan kepercayaan rakyat jika mengambil sikap arrogant dan khianat.

Jika benar seperti dilaporkan Berita Harian, memang eloklah Anwar sesekali merendah diri kepada pemimpin yang kini sudah semakin diterima oleh rakan dalam Pakatan serta rakyat. Bagaimanapun, permohonan maaf ini tiada pula dalam blog Anwar sendiri.

Anwar tidak boleh lagi bersikap seperti dalam UMNO dulu dimana dia amat digeruni. Zaman sudah berubah. Perdana Menteri dan Presiden UMNO sendiri saya lihat sudah berbeza style dan caranya melayani penyokong dalam dan luar parti. Mereka lebih terbuka dengan kritikan berbanding dengan Mahathir yang mengaku berfikiran terbuka terhadap kritikan tetapi akan memerangi pengkritiknya.

No comments: