Thursday, April 16, 2009

MECD selesai difaraidkan

Semalam, PM telah selesai memfaraidkan MECD, kementerian yang boleh dikatakan banyak membantu Melayu. Kalau disebut usahawan, bukanlah bermakna usahawan bumiputera sahaja yang dibantu, tetapi keutamaan dan peruntukan lebih kepada bumiputera.

Noh Omar tentu gembira, hasratnya untuk meletakkan TEKUN dibawah Kementerian Pertanian berjaya. Tee Keat pula tentu sedikit kecewa kerana LPKP yang dihajatinya diberi kepada JPM. LPKP adalah agensi yang sering menyalahkan drebar dan syarikat bas bila terjadi tragedi kemalangan bas, selain menyalahkan pemandu teksi bila pemandu teksi bangkitkan masalah. Nombor aduan belakang bas dan teksi untuk iklan LPKP sahaja.

Kalau kita semak saman syarikat bas, beratus-ratus saman boleh disenaraikan. Saman itu hanya untuk rekod sahaja, bukan untuk tindakan. Ia hanya untuk didedahkan bila ada kemalangan ngeri. Hanya saman individu yang diambil tindakan. Beratur lah kita nak bayar saman bila ada diskaun. Syarikat-syarikat besar goyang kaki je. Peduli apa dengan saman. Bukan ada tindakan.

Saya pernah semak saman USPD (Usahasama Proton DRB - bukan syarikat bas). Ada beratus-ratus saman. Sekarang mana ada syarikat tu lagi. Dah lama tukar nama dan pengarah.

UniKL kini diberi kepada Kementerian Pendidikan Tinggi. MARA tentu kecewa. Ini kali kedua Institusi yang dibina MARA diberi kepada Kementerian. Dulu, ITM diberi kepada Kementerian Pelajaran. Malaysia Spanish Institute (MSI), Malaysia France Institute (MFI), German Malaysia Institute (GMI), Aviation Technology Institute (MIAT), British Malaysia Institute (BMI) dan beberapa lagi yang diusahakan oleh pegawai MARA semuanya sudah diletakkan dibawah nama UniKL. Tak apalah, dapat kepada kerajaan juga, bukan pada jutawan segera Melayu yang kemudiannya menagih dana kerajaan untuk di bailout.

Dulu , syarikat bas Mara Ekspres diberi kepada usahawan melayu menjadi Transnasional. Mara buat semula dengan nama Mara Liner. Bukan untuk bersaing dengan syarikat usahawan melayu, tetapi dah jelas, banyak syarikat bas ekspress bermasalah. Bila timbul masalah keselamatan orang awam, keselesaan, harga tambang, gaji, perkhidmatan dan macam-macam lagi, ada yang cadangkan supaya kerajaan ambil alih semua syarikat bas ekspres. Lepas ni, kita lihatlah, siapa pula yang bertuah untuk mendapat syarikat bas ini. Mahathir dah suruh Najib teruskan dasar pengswastaannya.

Kesimpulannya, hampir kesemua pecahan MECD diberi kepada kementerian yang menterinya adalah bumiputera-Melayu. Tak salah kalau saya katakan, ramai orang menteri sebenarnya menggunakan semua ini untuk membina pengaruh peribadi kerana mereka memang sejak dari awal berniat begitu.

No comments: