Tuesday, April 21, 2009

Krisis atau sekadar berbeza pendapat ?

Krisis atau sekadar berbeza pendapat ?

Bila dua pihak berbeza pendapat, kadang-kadang, pihak media suka melaporkannya sebagai krisis dalaman. Contohnya, ada dua kumpulan, muqabalah dan erdogan dalam PAS. Bila kedua-dua puak menzahirkan pertenangan idea mereka ke dalam pertandingan jawatan parti, makin seronok dan yakinlah pihak media bahawa krisis ini semakin merebak dan mungkin akan menimbulkan perpecahan dalam parti.

Di dalam UMNO pun begitu juga. Bila timbul perbezaan pendapat, media pro-PR akan membesar-besarkan isu sebagai bibit-bibit perpecahan. Kalau kena gaya, pengikut bawahan parti akan terpengaruh dan menjadi lebih sudu dari kuah.

Namun, bila pertentangan terlalu ketara hingga kedua-dua pihak tidak lagi mampu menafikan malah bersetuju pula dengan laporan media atau laporan khabar angin, sahlah krisis telah berlaku seperti yang dapat dilihat dalam UMNO Terengganu hari ini. Kedua-dua pihak tanpa segan silu terus mengaibkan, menghebahkan dan membongkar kurap panau di badan masing-masing.

Bila Najib mencadangkan supaya BN tidak bertanding di Dun Penanti dan kemudian tidak disetujui oleh Tun M, ia tidak pula dilihat sebagai krisis. Tapi bagaimana kalau ketua pemuda UMNO, Khairi Jamaluddin lebih dahulu buka mulut dengan nada sama macam Tun M ?

Dulu, KJ dilihat lantang dan berani bersuara. Tapi akhir-akhir ini, lesu dan kelu pula. Mungkin sebab tak ada keris kot. Keris dah disimpan oleh Hishamuddin. Ada yang mencadangkan pemuda UMNO berjuang untuk kembalikan MECD yang telah dilupuskan. Pemuda hanya diam sahaja. Bila Najib cadang Dun Penanti tidak ditandingi BN, pun Pemuda UMNO diam. Sepatutnya Pemuda bangkit. Pemuda mesti bersemangat, berani dan tidak mudah menyerah kalah. Sekarang Tun M dah bersuara dulu. Kalau Pemuda sokong Tun M, nanti orang kata nak bodek Tun pulak.

Untuk puak-puak dalam PAS, biasa-biasakanlah dengan perbezaan pendapat. Jangan suka sangat perli dan cemuh rakan yang berbeza pendapat. Kata boleh berlapang dada. Tak habis-habis Roslan SMS diperli. Harun Taib dan Mustafa Ali diejek. Hassan Ali pun kena. Jangan sampai sahabat dijadikan musuh. Khalid Samad tak ada apa-apa pun dengan Hassan Ali. Kalau mereka tak sependapatpun, krisis merka ditamatkan segera selepas mesyuarat. Bila mesyuarat lagi, mungkin akan berdebat lagi. Dah memang idea masing-masing berbeza. Nak buat macama mana. Respect each other je la. Yang nampak memang betul tak ngam mungkin Husam dengan Takiyuddin. Orang Kelantan memang terkenal dengan sikap gedebe nya.

No comments: