Monday, April 27, 2009

Wad 10A Hospital Selayang

Pagi Sabtu, saya dan isteri ke Hospital Selayang. Bapa mertua saya perlu menjalani satu pembedahan ringkas kerana masalah buah pinggang. Pembedahan sudah dibuat sebelum ini di Hospital KL tetapi ada masalah dan bapa perlu masuk senarai menunggu yang panjang. HKL mencadangkan kami menghantar bapa ke Hospital Selayang yang ada konsep FPP (bayaran penuh pesakit). Konsepnya ala-ala hospital swasta.

Selepas bertanya (dengan bantuan surat HKL) di kaunter bahagian kecemasan, kami diminta terus ke wad 10A.

Suasananya memang kelas. Kalah hospital Ampang Puteri mahupun Gleneagles. Maksud saya kalau nak dibandingkan dengan kadar bayaran yang setara. Saya tak pernah masuk ke wad VVIP di Ampang Puteri.

 


Kadar bayarannya hanya RM130 sehari untuk 2 katil sebilik, RM180 sehari untuk satu katil. Untuk VIP, kadarnya hanya RM300 sehari. Biliknya cukup luas dan selesa. Waktu lawatan tidak dihad. Bila-bila masa boleh datang. Bilangan pelawat juga tidak dihad. Suasananya seperti hotel.

Ampang Puteri pun lagi mahal. Suasana di wad 10A tampak lebih eksklusif berbanding ketika saya di Ampang Puteri. Cuma tak ada Astro je. Bagi saya, TV tu tak penting. Makanan boleh order ikut menu yang diberi seperti di Hospital swasta yang lain. Layanan jururawat juga mesra dan tak lekang dengan senyuman. Hanya ada dua orang pesakit sahaja ketika ini di wad tersebut (termasuk bapa).

Kami diminta buat bayaran deposit dahulu. Oleh kerana bapa akan menjalani pembedahan hari Isnin dan dijangka keluar pada hari Selasa, depositnya ialah RM3000.

 


Saya rasa, MOH perlu perbanyakkan lagi konsep sebegini di hospital-hospital kerajaan lain.
Posted by Picasa

No comments: