Tuesday, April 14, 2009

Satu Malaysia

Najib mahu konsep Satu Malaysia. Di Terengganu, SATU adalah nama syarikat pembekal air bersih untuk negeri Terengganu. Kini namanya ialah SATUWATER.

Tetapi khabarnya, Adun negeri Terengganu tak bersatu. Sampai ugut mengugut. Boikot memboikot. Macam mana nak jayakan konsep SATU MALAYSIA. SATU TERENGGANU pun tak menjadi. Di Perlis pula, ketua penerangan UMNO negeri kata produk haram UMNO menjadi Menteri Besarnya.

Sebelum, kabinet diumum, MCA sudah bising, tak puas hati. Lepas kabinet diumum, MIC pula bising. MCA kata, jangan pertikai keputusan PM. Kabinet adalah hak mutlak PM. He..he..he.. MCA boleh lah cakap sebab dia dah dapat apa yang dia mahu.

Najib sudah pening. Muhyiddin pun pening. Muhyiddin kata, BN sudah beri (rasuah?) macam-macam kepada pengundi di Bkt Gantang dan Bkt Selambau, tapi pemberian itu tak dihargai, tak dibalas dengan undi. MCA dan Gerakan marah. Katanya, orang Cina tak mahu dianggap seperti pengemis. Dengan kata lain, orang Cina bukan macam Melayu (Umno), yang boleh diumpamakan seperti pengemis.

MECD, satu kementerian yang boleh disifatkan banyak membantu bumiputera dihapuskan. LPKP yang biasa keluarkan lesen Bas dan Teksi kepada Ketua UMNO Bahagian sebelum dibahagi kepada Ketua Umno cawangan nak diambil alih oleh Ong Tee Keat di Kem. Pengangkutan. MARA yang duitnya dah habis dikerjakan oleh Noh Omar dan Idris Jusoh sebelum Pemilihan Umno dipindah ke Kem. Pembangunan Luar Bandar.

Dulu, sekitar tahun 1996-97, duit Mara digunakan untuk beli kelab golf Rahman Putra. Apa kena-mengena kelab golf dengan membantu bumiputera tak tahu lah. Sekarang, UniKL pun khabarnya dah kehabisan wang dikerjakan oleh sang menteri dan pengerusi MARA. Orang MARA khabarnya tak suka dengan Idris Jusoh sebagai Pengerusi MARA.

Mungkinkah orang Terengganu mahu semula Idris Jusoh jadi MB Terengganu ? Supaya cepat habis duit royalti minyak. Alah, yang kaya nanti kontraktor bumiputera Terengganu juga. Tak bangga ke kita bila tengok usahawan Melayu Terengganu kaya raya, dengan banglo besar, kereta mewah. Islam Hadhari Terengganu Bestari mungkin perlu ditukar kepada Satu Terengganu, Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan.

No comments: