Monday, April 27, 2009

Beli buku di Pesta Buku Antarabangsa KL

Seperti tahun-tahun lepas, saya ke pesta buku antarabangsa KL di PWTC. Tahun ini, saya lihat suasana tempatnya lebih tersusun. Saya rasa lebih selesa dan santai ketika mengunjungi dan memilih buku.

Saya hanya beli satu buku pada hari Khamis dan 2 buku lagi pada hari Jumaat. Saya bawa anak dan isteri saya sekali pada hari Jumaat. Sebenarnya, saya hanya beli 2 buku dengan duit sendiri. Satu lagi, saya pakai duit isteri saya.

Isteri saya beli buku sirah nabi Muhammad. Anak saya beli buku origami. Anak saya belum boleh membaca. Tapi hampir setiap bulan saya bawa dia ke kedai buku. Kami baru saja belikan dia satu set buku untuk belajar membaca. Dia nampak tak sabar nak membaca. Dibawanya buku-buku miliknya ke hulu ke hilir setiap hari.

Saya beli buku
1. Kesalahan-kesalahan yang biasa dilakukan ketika solat,
2. Kesalahan-kesalahan terhadap fakta SEJARAH yang perlu diperbetulkan semula,
3. Umar Abdul Aziz.

Selepas membaca buku pertama secara rawak, saya rasa ada unsur-unsur salafi dalam buku tersebut. Tetapi tiada masalah dengan salafi bagi saya. Saya boleh terima salafi, tabligh, PAS atau apa sahaja asal bukan dalam kategori sesat lagi menyesatkan. Saya rasa buku ini perlu dibaca oleh kebanyakan kita kerana ia sangat berguna memandu kita memperbaiki amalan solat.

Buku ke 2 juga sangat menarik dan perlu dimiliki dan dibaca. Saya belum baca seluruhnya. Bila saya nak baca saja, anak saya mula menganggu. Banyak fakta-fakta menarik dan penjelasan terhadap kekeliruan dalam sejarah Islam yang pernah saya pelajari atau baca sebelum ini.

Antaranya termasuklah :
1. Kesalahan fakta sejarah zaman jahiliyah
2. Kesalahan fakta sejarah zaman rasululluh (termasuk dari hal perkahwinan baginda dengan 9 orang wanita)
3. Kesalahan fakta sejarah zaman khulafa al rasyidin
4. Kesalahan fakta zaman bani Umaiyah
5. Kesalahan fakta zaman bani Abbasiyah

Ia sangat berguna dalam kita mamahami rahsia disebalik sejarah yang tertulis, apatah lagi kalau kita menggali maklumat di internet, pelbagai versi cerita sejarah yang mungkin kita temui.

Buku ke 3, saya baru baca kata-kata aluan dan pendahuluannya. Nampak macam menarik juga. Buku ini bersaiz kecil seperti novel dan mudah dibawa ke mana-mana.

Kesemua buku diatas adalah buku terjemahan. Saya dapat satu poster Tok Guru Nik Aziz. Saya nak buat apa dengan poster ? Walaupun saya mengkagumi seseorang, tetapi saya kurang berminat nak tampal poster di dinding. Jadi saya simpan saja lah.

No comments: