Tuesday, October 13, 2009

Bila akses ke laman web disekat

Ada agensi tertentu mengambil langkah menyekat capaian ke laman web dan portal tertentu. Contohnya, organisasi ABC mungkin menyekat kakitangannya daripada melayari laman facebook, myspace, youtube dan sebagainya.

Ada juga portal itu sendiri yang cuba menyekat pengguna dari lokasi tertentu daripada mengakses portalnya. Misalnya, www.veoh.com menyekat pengguna daripada Malaysia daripada melayari portalnya. Anda boleh cuba layari veoh.com.

Jika anda menghadapi masalah seperti di atas, anda boleh mencuba salah satu daripada cara berikut.

1. Cuba google perkataan web proxy. Ada akan mendapat senarai web proxy yang boleh digunakan untuk melayari laman yang disekat. Contoh web proxy yang saya temui ialah http://www.megaproxy.com/freesurf/ . Contoh lain ialah http://www.kproxy.com/.
Cubalah sendiri. Banyak lagi web proxy lain yang boleh digunakan, mungkin berpuluh, beratus dan ia sentiasa patah tumbuh hilang berganti sepanjang tahun.

Jangan bimbang. Webserver akan merekodkan anda sedang melayari laman webproxy dan bukan facebook, youtube dan sebagainya. Cuba layari veoh.com menggunakan webproxy di atas. Pasti tiada masalah.

2. Cara kedua, jika anda boleh install free software berikut, anda boleh ke http://anchorfree.com.

Download dan install. Selepas berjaya install, anda kini mempunyai pilihan untuk melayari internet secara "Privacy ON" atau "Privacy OFF". "Privacy ON" bermakna anda boleh melayari laman yang disekat. "Privacy OFF" bermakna anda melayari internet seperti biasa tanpa guna proxy.

Selamat mencuba.

No comments: