Thursday, October 29, 2009

PAS perlu perkemas hubungan dengan blogger

PAS perlu perkemas hubungan dengan blogger

Menurut TGHA, seminar akan diadakan pada 7 November depan akan dihadiri oleh kira-kira 1,000 perwakilan dari seluruh negara yang akan membincangkan isu-isu semasa dalam PAS. Okey lah tu. Tapi saya rasa, PAS juga perlu selesaikan masalah dengan blogger.

Khabarnya, isu UG tidak akan dibangkitkan lagi oleh sesiapa selepas ini. Masalahnya isu UG ini boleh dibangkitkan oleh UMNO, sama ada pemimpinnya, atau medianya, juga oleh blogger pro PR. Cuit sikit je, berkocak habislah dalam PAS. Riuh rendah dan semua yang lepas-lepas terutama kes sebelum PR wujud (selepas PRU12) diungkit-ungkit walaupun kronologinya lintang pukang. Sumber berita daripada blogger yang sekejap timbul sekejap tenggelam dijadikan nas dan hujjah. (Mana pergi Anti Husam ?)

Baik Hadi Awang, mahu pun Nik Aziz, begitu juga Anwar Ibrahim, mereka semua orang politik. Kadang-kadang dalam tergopoh-gapah menepis serangan, kain terselak, air liur tersembur. Hari ini dia bagi nasihat jangan melatah, bawa bertenang, esok dia sendiri yang melatah.

Kalau nabi senanglah, Allah bagi teguran dan-dan bila dia tersilap. Pun begitu, teguran itu Allah tak sembunyikan bahkan nabi sendiripun tak sembunyikan. Kita walaupun tak sokong OSA, tapi tetap mahu hal-hal tertentu dirahsiakan, terutama kesilapan-kesilapan yang selepas difikir banyak kali baru nak diakui.

Langkah PAS Selangor mengadakan perjumpaan dengan blogger tu betul dah, tapi tak kena pada masa dan tak kena pada sasaran yang sepatutnya. Baru sehari TGHA bagi nasihat tak perlu selesaikan melalui media termasuk media baru (sebelum mesyuarat khas), tiba-tiba bawa blogger untuk diberi penjelasan, sehari sebelum mesyuarat pulak tu.

Sudah lah begitu, bawa pula blogger yang terang-terang pro UMNO. Dalam Quran sebut, kalau ada orang fasiq bawa perkhabaran, siasat dulu. Masalahnya, kita pergi bercerita pulak kepada dia. Dah tentu berbeza sudut pandangnya.

Dalam pada itu, saya lihat ada perbezaan dari segi cara penyampaian dan kritikan yang dibuat oleh blogger PR dengan blogger PAS. Saya cadangkan PAS perkemaskan hubungan dengan blogger PAS, tak kisahlah dia pro Husam ke, pro Nasha ke atau pro Mohammad Sabu. Mungkin PAS perlu kumpul maklumat blogger PAS supaya mesej mereka lebih bertanggung jawab, tidak menjadi fitnah kepada parti dan sekata. Dengan blogger ni, kena ada komunikasi 2 hala seperti dialog. Kita tak mahu blogger yang hanya ungkit rasa tak puas hati di blog, biar dia luahkan dalam dialog dan selesaikan terus disitu, kalau boleh.

No comments: