Tuesday, October 27, 2009

Dari blog Nik Abduh

Berikut saya petik daripada blog Nik Abduh.

Yang penting anda mesti kena selamat. Duduk pada kedudukan yang selamat dan diredhaiNya.

Antaranya,
1) Anda mesti ikhlas
2) Anda mesti memohon pembebasan denganNya daripada keburukan fitnah itu
3) Anda mesti adil menilai
4) Anda mesti menjaga adab dengan Allah dan sesama makhluk
5) Anda mesti merujuk kepada sumber yang pertama
6) Anda mesti mendengar daripada semua dan mengambil yang terbaik
7 ) Anda mesti menapis daripada perkhabaran sang fasiq dan munafik
8 ) Anda mesti kepinginkan kesatuan, bukan perpecahan.
9 ) Anda jangan mengambil bahagian atau kacau daun tak tentu pasal
10) Anda jangan berkata dusta, mengejek dan menghuru harakan
11) Anda jangan nak jadi hero.


Saya kesal bila terbaca ada blogger yang kononnya pro-PR menyebut "pergi jahanam dengan Nik Abduh". Walaupun dia juga manusia biasa macam kita, tapi siapalah kita nak dibandingkan dengan dia ? Dari segi ilmunya ? Dari segi amalannya ? Cermatnya dia bila berkata-kata ? (Saya pernah dengar tazkirah Nik Abduh dan saya memang suka baca blognya).

Mari kita sama-sama muhasabah diri kita dengan 11 senarai checklist di atas. Kata seorang blogger, kita kena jadi pendamai, bukan pemecah.

Dan bagi saya, orang yang no 1 untuk jadi pendamai mestilah orang yang menjadi ikon pertelagahan. Misalnya di Selangor, Hassan Ali + Iskandar Samad + Roslan SMS perlu buktikan mereka tiada masalah untuk bekerjasama dalam satu pasukan dengan Khalid Samad + Shaari Sungib + Dr. Dzul.

No comments: