Saturday, October 31, 2009

Hormati harta intelek orang lain

Harta intelek (bahasa Inggeris: intellectual property atau IP) dalam bidang undang-undang merujuk kepada hasil kreativiti manusia yang merangkumi pelbagai perkara seperti karya muzik, sastera dan seni; rekacipta; dan simbol, nama, imej dan reka bentuk yang digunakan dalam perniagaan termasuk hak cipta, cap dagangan, paten dan hak-hak lain yang berkaitan. Di bawah undang-undang harta intelek, pemegang salah satu dari harta-harta yang bersifat abstrak ini mempunyai hak-hak eksklusif tertentu untuk harta intelek yang mereka cipta.

Pembangunan harta intelek di dalam sesebuah negara akan meningkatkan tahap inovasi, ekonomi dan menganjaknya ke sebuah negara berasaskan ekonomi pengetahuan. Kekuatan undang-undang harta intelek dalam sesebuah negara juga dikenal pasti sebagai faktor penting yang mempengaruhi pelaburan dari luar terutamanya untuk bidang perniagaan yang berasaskan pengetahuan.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Harta_intelek

Masyarakat barat secara umumnya amat menghormati harta intelek orang lain. Sebab itu, peminta sedekah di negara barat yang menunjukkan kreativiti dikhalayak akan dihargai dan boleh menerima pendapatan yang lumayan. Peminta sedekah di negara kita hanya perlu meriba anak di tengah panas terik. Anak yang diriba tak besar-besar dari dulu hingga sekarang.

Pada tahun 90an, seorang kawan saya pernah membuat satu kertas kerja berkaitan projek animasi dan menyerahkannya kepada seorang pegawai yang berpengalaman dan agak berpengaruh dalam bidang animasi hiburan. Pegawai tersebut mengkritik dan seolah-olah tidak percaya atau tidak yakin dengan hasil ketas kerja kawan saya itu.

Beberapa bulan kemudian, kawan saya terbaca dalam akhbar, pegawai tersebut bercakap kepada media tentang industri animasi. Kebanyakan daripada isi perkataannya sebenarnya diambil daripada kertas kerja kawan saya itu. Alangkah marahnya kawan saya. Dia langsung tak percaya lagi kepada pegawai tersebut. Kalau tak silap saya, pegawai itu kini sudah berpangkat Datuk.

Kita akan lebih terasa peritnya jika harta intelek kita diambil tanpa izin, tanpa pengetahuan, tanpa penghargaan (sekurang-kurangnya terima kasih), sedangkan kita bersusah payah menghasilkannya. Lebih-lebih lagi jika harta itu mahu kita gunakan untuk peluang cari makan.

Baca keluhan Bro Mat Saman Kati di http://perakexpress.com/www/2009/10/30/blogger-ciplak-2/

Walaupun saya pada mulanya agak kurang senang dengan teguran pertama MSK (biasalah MSK bila menegur agak keras sikit walaupun dengan kawan-kawan), namun selepas membaca rasional teguran itu dalam siri ke 2, saya memahami dan menghormati pandangannya.

Apa yang penting, yang baik kita ambil iktibar dan pengajaran. Yang tak baik tak payah ungkit-ungkit kecuali sebagai sempadan.

No comments: