Wednesday, October 28, 2009

Fitnah fakta sejarah

Ini saya petik daripada blog Tangents

Pada tahun awal 60'an(?), TG Nik Aziz memohon dinaikkan pangkat ke Penyelia Kemas atas dasar kualiti kerjanya sambil mengharapkan ihsan kerajaan melihat anaknya agak ramai. Malangnya bagi beliau, walaupun Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar pada masa itu menyokong kenaikkan pangkat beliau, arwah Tan Sri Mohamad Yaacob, Menteri Besar Kelantan, tidak bersetuju malah menyarankan jawatan tersebut diberikan kepada seorang yang lebih layak.

Apabila mendapat berita penolakkan permohonan naik pangkat tersebut, TG Nik Aziz marah. Malangnya, konsep kesabaran yang sebahagian dari iman lari dari pemikiran, lantaran itu, beliau meninggalkan KEMAS dan terus menyertai PAS! Susahlah nak kata TG Nik Aziz masuk PAS sebab memperjuangkan Islam, ternyata beliau menyertai kerana hangat dekat Menteri Besar tersebut (semasa itu pemimpin Perhubungan negeri) sebab tak dapat naik pangkat!


Jika anda buka semula buku sejarah, Tan Sri Mohamad Yaacob menjadi menteri besar dari tahun 1978 - 1986. TGNA sudah aktif dalam PAS sejak 1960an lagi. Untuk menuduh TGNA masuk PAS sebab marah tak dapat naik pangkat, ia satu tuduhan yang berat dan tanpa bukti yang kukuh, ia sudah jatuh dalam kategori fitnah. Amat tidak adil untuk membuat andaian hanya berpandukan andaian prasangka yang ditiup syaitan ke dada manusia. (Cuba fahami surah An Nas dan muhasabah diri kita).

Kemudian seorang tukang komen (Akhramsyah) menambah

.. setahu saya, PAS menyertai BN pada tahun 1973 selesai menerima bantuan dari Tun Abdul Razak untuk mengelakkannya dari muflis.


Ini satu lagi contoh fakta yang salah menjadi fitnah. Mungkin dia hanya baca buku sejarah daripada sumber UMNO sahaja.

Sebab itu saya selalu tertunggu-tunggu bila PAS nak terbitkan buku sejarahnya yang pernah dijanjikan dulu ?

No comments: