Sunday, November 01, 2009

Masa untuk PAS tukar pemimpin ?

Mengulas krisis PR di negeri Selangor, beliau (pensyarah politik dari Universiti Malaya, Amer Saifude Ghazali)berpendapat tindakan exco kerajaan negeri Datuk Dr Hassan Ali bersuara mengkritik tindakan jawatankuasa pilihan khas mengenai keupayaan, kebertanggungjawaban dan ketelusan Dewan Undangan Negeri Selangor terhadap penjawat awam yang didakwa dimalukan ada kewajarannya, walaupun cara pesuruhjaya PAS Selangor itu mengutarakan kritikan itu dipersoalkan.


Saya setuju tu.

Saya tak ralat kalau TGHH sebagai presiden PAS digantikan tidak lama lagi. Walaupun tulisan atau ucapan beliau akhir-akhir ini jauh lebih baik dan bernas berbanding dahulu, tetapi sekali-sekala masih ada kegopohannya.

Kegagalan PAS mempertahankan Terengganu pada 2004 tidak begitu mengejutkan jika dibandingkan dengan prestasi keseluruhan PAS termasuk di Kedah dan Kelantan pada waktu itu tetapi kegagalan PAS merampas semula Terengganu pada 2008 ketika pengaruh BN merosot teruk di seluruh negara, itu amat mengecewakan.

Memang kerajaan PAS Terengganu syok sendiri, perasan sangat konon rakyat suka dengan cara mereka. Sudahlah begitu, peruntukan perbelanjaan pula terjejas teruk kerana royalti dinafikan sehingga negeri nampak daif. Kesian pun ada. Bila pihak berkuasa tempatan (PBT) Kedah di kritik kerana negeri nampak kotor, rumput panjang tak terjaga, saya teringat dengan Terengganu ketika selepas setahun PAS memerintah.

Setakat ini, DS Azizan Razak dari Kedah memang menampakkan kelebihan yang tersendiri. Dia nampak disegani. Ada auranya. Jawapan dan reaksinya terhadap kritikan nampak sukar dimanipulasi atau dieksploitasi kawan dan lawan. Nizar belum tiba masanya lagi. Amsih terlalu awal. Insya Allah suatu hari nanti.

Hassan Ali atau Mustaffa Ali itu tak penting sangat, tapi saya secara peribadi tidak tergamak melihat TGHH dijatuhkan secara mengejut dan agak mengaibkan. Memanglah, bila sudah ada pemimpin lain yang lebih baik, tunggu apa lagi. Politik ni, kalau tunggu lama-lama sangat, orang pintas dulu.

Cuma saya khuatir, Azizan juga tak dapat memuaskan hati blogger tertentu. Cuma diharap dia tidak terlalu gopoh dan cepat melatah. Secara peribadi juga, saya rasa TGNA juga perlu digantikan dalam waktu terdekat ini. TGNA selalu sangat melatah dan mengeluarkan kenyataan yang saya rasa kurang sesuai. Namun kepimpinan PAS takut nak menegur TGNA kerana bimbang dituduh pro-UG. Bukanlah saya tidak setuju dengan beliau, tetapi beliau nampak mudah dimanipulasi lawan.

Kepada TGHH, eloklah mula merancang tarikh pengunduran dan alasan yang sesuai. Utamakanlah kepentingan parti, demi perjuangan Islam di Malaysia.

2 comments:

Anonymous said...

Pres - Ustaz Nasharuddin
S/U - Mustafa Ali

Yanaam said...

Saya tak lah menyokong atau menentang Ustaz Nasharuddin. Tetapi kalau Sdr. Mustaffa Ali tu, saya cukup-cukup tak berkenan.