Monday, November 09, 2009

Abu Bakar Chik ajak debat

KUALA TERENGGANU - Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Ustaz Abu Bakar Chik mencabar pemimpin Umno bersemuka dan berdebat atas tajuk ‘siapa lebih beragama?’


Lagi-lagi debat. Saya cukup tak suka dengan debat. Orang PAS cukup suka berdebat. Dan orang UMNO pula tampak tak berapa berani dengan debat.

Bagi saya, debat bukan cara berkesan untuk menarik sokongan rakyat. Debat sudah terbukti memberi kesan yang sangat minima dalam menarik sokongan dan kepercayaan rakyat. Debat sekadar untuk menonjolkan pendebatnya dan mengaibkan lawan. Lepas debat, yang nampak lancar akan dipuji-puji. Yang mungkin nampak agak gelabah sikit, akan disindir. Tetapi yang sokong A akan tetap sokong dan puji A dan perasan B gelabah. Dan yang sokong B akan tetap sokong B dan puji B dan perasan A gelabah. Bukan nampak siapa benar siapa salah pun.

Apatah lagi tajuk debatnya nampak kelakar. "SIAPA LEBIH BERAGAMA?". Ini pun nak didebatkan ? Masing-masing nak tonjolkan diri sendiri ? Nak puji diri sendiri ? Beragama pun nak diwar-warkan ? Dihebahkan ? Apa ni ? Aku banyak solat berjemaah, aku solat tahajjud, aku banyak baca Quran, aku banyak zikir, aku banyak bina masjid, aku amalkan isi kandungan Al Quran, buktinya bla bla bla ....

Tak ada kerja lain ke ? Kita nak ungkit-ungkit kerja ibadah kita ? Nak ungkit kerja dakwah kita ? Nanti ter"reset" semua pahala amal kita. Mana perginya keikhlasan kita ?

Sudah-sudahlah Abu Bakar Chik. Carilah cara lain untuk tonjolkan diri. Dekati rakyat dengan turun padang, itukan lebih baik dan berkesan.

No comments: